Pro
Siirry sisältöön
HR ja johtaminen

Valmentava johtaminen ja tunneäly: opit laajasti käyttöön

Kirjoittajat:

Toni von Martens

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 16.09.2025

Haaga-Heliassa esihenkilötaitoja opitaan useilla opintojaksoilla aina viestinnän opinnoista laskennan opintoihin. Usein lehtorit toteuttavat opintojaksojen pedagogiikassa kahta keskeistä johtamisen tietoperustaa aivan huomaamattaan.

Johtamisen taidot arjessa

Ensimmäinen näistä tietoperusteista on valmentava johtaminen, jonka ytimessä on kyky kuunnella, kysyä oikeita kysymyksiä ja tukea toisten kasvua. Ristikangas ja kumppanit (2021) kuvaavat, että valmentava ote muodostuu pääosin suhtautumistavasta. Heidän mukaansa jopa 90 % on asennetta ja vain 10 % tekniikkaa. Jokainen esihenkilön kohtaaminen johdettavien kanssa, niin yksilönä kuin tiiminäkin, tarjoaa mahdollisuuden tehdä näkyväksi tätä valmentavaa ajattelu- ja toimintatapaa.

Toinen keskeinen elementti on tunneäly, joka tarjoaa välineitä ymmärtää sekä omia että muiden tunteita ja ohjata vuorovaikutusta rakentavalla tavalla. Tunneälyn merkitys korostuu, kun työskentelemme monimuotoisissa tiimeissä, joissa erilaiset taustat ja näkökulmat kohtaavat. Golemanin (2006) tunnetuksi tekemät tunneälyn osa-alueet – itsetuntemus, itsehallinta, sosiaalinen tietoisuus ja ihmissuhteiden hallinta – näkyvät vahvasti opetuksessa, jossa opiskelijat harjoittelevat palautteen antamista ja vastaanottamista, rakentavaa keskustelua sekä vaikeiden tilanteiden käsittelyä.

Taitoja, joita tarvitaan kaikissa yhteisöissä

Miksi nämä teemat kiinnostaisivat myös viestinnän, taloushallinnon tai muiden alojen lehtoreita? Syy on yksinkertainen: valmentava ote ja tunneäly eivät ole vain johtamisen taitoja, vaan ne ovat arjen taitoja, joita tarvitaan missä tahansa työyhteisössä. Siksi teemat ovat tärkeitä myös esimerkiksi viestinnän ja taloushallinnon opiskelijoille. Viestinnän opiskelijat voivat soveltaa niitä vuorovaikutusstrategioiden suunnittelussa ja monimutkaisten viestintätilanteiden hallinnassa.

Taloushallinnon opiskelijoille valmentava johtaminen ja tunneäly tarjoavat puolestaan tärkeitä työkaluja kuten ryhmätyötaitojen, yhteistyön ja palautteenannon kehittymistä: kaikki keskeisiä tiimiprojekteissa ja asiakasyhteistyössä. Työelämässä nämä valmiudet auttavat rakentamaan luottamusta, selkeyttämään yhteistyötä muiden yksiköiden kanssa ja edistämään tehokasta tiimityötä myös paineen alla. Kun taloushallinnon asiantuntija hallitsee sekä faktat että ihmissuhteet, hän pystyy toimimaan sekä tarkkuutta vaativissa asiantuntijatehtävissä että osana laajempaa organisaatiota, jossa tunneäly ja valmentava suhtautuminen luovat perustan hyvälle työilmapiirille ja kestävälle tuloksellisuudelle.

Käytännön menetelmiä tunneälyn ja valmentavan otteen kehittämiseen

Ryhmäprojektit, joissa opiskelijoiden on sovitettava yhteen erilaisia näkökulmia ja ratkaistava ristiriitoja, muodostavat otollisen oppimisympäristön tunneälyn harjoittamiselle. Näissä tilanteissa opiskelijat harjoittelevat muun muassa empatiaa, aktiivista kuuntelua sekä rakentavaa vuorovaikutusta. Samalla he kehittävät vähitellen omaa asiantuntijuuttaan paitsi johtajina myös yhteistyöhön kykenevinä ja työhyvinvointia tukevina ammattilaisina.

Opettaja voi hyödyntää valmentavaa johtamista ja tunneälyä esimerkiksi palautetilanteissa. Sen sijaan että hän antaisi valmiin arvion opiskelijan suorituksesta, hän voi esittää avoimia kysymyksiä, jotka auttavat opiskelijaa itse tunnistamaan onnistumisiaan ja kehittämiskohteitaan. Tämä menetelmä tukee opiskelijan itseohjautuvuutta, lisää sitoutumista oppimisprosessiin ja vahvistaa opettajan ja opiskelijan välistä luottamusta.

Valmentavan johtamisen ja tunneälyn yhdistäminen tarjoaa kaikille tulevaisuuden asiantuntijoille keskeisiä välineitä monimutkaisten tilanteiden jäsentämiseen, oppimisprosessien tukemiseen ja sellaisten työyhteisöjen rakentamiseen, joissa korostuvat luottamus, avoimuus ja hyvinvointi.

Lähteet

Goleman, D. 2006. Emotional intelligence (Bantam 10th anniversary hardcover ed.). Bantam Books.

Ristikangas, M., Lönnroth, A., Ristikangas, V., & Ristikangas, V. 2021. Valmentava tiimin johtaminen: Yhdessäohjautuvuus ja systeeminen ajattelu onnistumistekijöinä. Alma Talent.

Kuva: Shutterstock