Pro
Siirry sisältöön
Opiskelu

Onnellisuutta muotoilemassa

Kirjoittajat:

Katja Suihkonen

lehtori

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Tuija Koskimäki

lehtori, palveluliiketoiminta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 12.09.2025

Onnellisuus ei ole vain valmis resepti, vaan se rakentuu monista tekijöistä – läheisistä ihmissuhteista, luottamuksesta, turvallisuudesta ja merkityksellisyydestä. Muotoiluajattelu tarjoaa välineitä katsoa onnellisuutta uudella tavalla ja tuo mahdollisuuksia oman elämän muotoiluun niin yksilön omassa elämässä, yhteiskunnallisella tasolla kuin palveluissa ja organisaatioissakin.

Onnellisuuden peruspilarit

Suomi sijoittuu vuodesta toiseen maailman onnellisimpien maiden kärkeen (Euronews 2025). Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että onnellisuus ei ole vain taloudellista turvaa, vaan se rakentuu monista eri tekijöistä kuten läheisistä ihmissuhteista, luottamuksesta, turvallisuuden tunteesta sekä merkityksellisyydestä (Helliwell & al. 2025).

Mikä tekee yhden onnelliseksi, ei välttämättä tee sitä toiselle. Siksi on tärkeää keskittyä ensin ymmärtämään onnellisuuden lähtökohtia ja vasta sen jälkeen käytäntöjä, jotka vahvistavat sitä. Koska onnellisuus on subjektiivista ja muuttuvaa, kyse ei ole valmiista ratkaisuista vaan mahdollisuuksien rakentamisesta. Näin jokainen ihminen, yritys tai yhteiskunta voi löytää omalle onnellisuudelleen parhaat edellytykset.

Muotoiluajattelusta uutta perspektiiviä onnellisuuden tavoitteluun

Onnellisuus on ihmiselle tärkeää, mutta sen tavoittelu voi usein tuntua kilpajuoksulta, jossa aina jää vähän jälkeen. Muotoiluajattelu tarjoaa onnellisuuden tavoitteluun toisenlaisen näkökulman: Sen sijaan, että juoksemme perässä voimme alkaa rakentaa onnellisuutta rauhassa, omia tai yhteisiä tarpeitamme kuunnellen ja elämän eri vaiheita ja tilanteita huomioon ottaen.

Haaga-Heliassa opetamme palvelumuotoilun prosesseja: tarpeiden tunnistamista, ideoiden kehittelyä ja ratkaisujen testaamista. Näitä palvelumuotoiluun tarkoitettuja työkaluja ja menetelmiä voi käyttää myös oman elämän ja onnellisuuden ’prototypointiin’. Esimerkiksi arvojen kirkastaminen, vahvuuksien sanoittaminen tai motivaation lähteiden tunnistaminen voivat auttaa rakentamaan kestävää hyvinvointia.

Muotoiluajattelussa keskiössä on empatia ja asiakaskokemusten ymmärtäminen. Samoja periaatteita voi soveltaa onnellisuuteen. Mitkä asiat tuottavat iloa ja merkitystä? Miten voisi kokeilla uusia tapoja vahvistaa näitä elementtejä? Entä minkälaisin keinoin voisi vahvistaa omaa tai toisten kokemuksia hyvästä elämästä?

Onnellisuuden muotoilua kolmesta näkökulmasta

Onnellisuuden muotoilun näkökulman ei tarvitse pysähtyä yksilöön vaan sitä voi hyödyntää osana laajempaa kokonaisuutta, yhteiskunnan ja organisaatioidenkin tasolla. Palvelut ja asiakaskokemukset voivat olla teknisesti sujuvia, mutta jos ne eivät kosketa ihmisten hyvinvointia, jää niiden vaikutus helposti pinnalliseksi. Asiakkaat tai organisaation työntekijät etsivät yhä useammin merkityksellisiä kokemuksia, eivät vain tehokkuutta.

Kun organisaatiot huomioivat onnellisuuden, voivat ne vahvistaa asiakasuskollisuutta, lisätä työntekijöiden hyvinvointia ja luoda näin kestävämpää arvoa liiketoiminnalleen ja työyhteisölleen. Onnellisuudella on tapana tarttua, jolloin nämä asiat heijastuvat myös laajemmin koko yhteiskunnan tasolle ja oma sekä yhteinen hyvinvointi vahvistuvat.

Onnellisuutta kannattaakin tarkastella kolmella toisiaan täydentävällä tasolla.

  • Yksilön elämän tasolla, kun kirkastetaan arvoja ja vahvistetaan omia voimavaroja.
  • Organisaation tasolla, kun tehdään palvelusta ja asiakaskokemuksesta aidosti merkityksellisiä.
  • Yhteiskunnallisella tasolla, kun rakennetaan luottamusta ja halutaan vahvistaa yhteistä hyvinvointia.

Muotoilijoiden oivallus onnellisuudesta

Onnellisuus ei synny sattumalta, vaan rakentuu ymmärryksestä ja tietoisista valinnoista – niin omassa elämässä, organisaatioissa kuin koko yhteiskunnassa. Onnellisuus ei siis ole vain tunne tai hetken kokemus, vaan se on jotain mitä voidaan vaalia, suunnitella ja rakentaa pitkäjänteisesti ja rauhassa.

Juuri tässä muotoiluajattelu ja palvelumuotoilun monipuoliset menetelmät tarjoavat arvokkaita välineitä. Ne auttavat pysähtymään, kuuntelemaan, kokeilemaan ja oppimaan. Samalla ne avaavat mahdollisuuden muotoilla arjesta, työstä ja yhteisöistä ympäristöjä, joissa merkityksellisyys ja onnellisuus voivat kasvaa – ei loputtomana kilpajuoksuna vaan yhdessä jaettuna matkana.

Ohjaamme palvelumuotoilun opetuksessa opiskelijoita soveltamaan muotoiluosaamistaan laaja-alaisesti. Onnellisuuden muotoilu tarkoittaa lähestymistapana sitä, että opiskelija oivaltaa miten muotoilun menetelmiä käyttämällä voi luoda merkityksellisyyden kokemusta niin yksilötasolla kuin organisaation ja yhteiskunnan tasolla.

Lähteet

Helliwell, J.F., Layard, R., Sachs, J. & De Neve, J.-E. (toim.). 2025. World Happiness Report 2025. Sustainable Development Solutions Network. Luettu 11.9.2025

Kuva: Shutterstock