Carbon Neutral Experience 2.0 hankkeessa toteutimme hackathonin, jossa tavoitteena oli innovoida putiikkihotellin vastuullisuustoimia. Suunnittelimme hackathonin Novian yhden vuorokauden hackathonmallin pohjalta ja toteutimme sen yhteistyössä. Osallistujat koostuivat Haaga-Helian ja Yrkeshögskolan Novian opiskelijoista.
Kirjoituksen tavoitteena on kertoa siitä, miten hackathonia on kehitetty paremmaksi, miten hyvin se toimi ja jakaa käyttämäämme mallia muille hackathonista kiinnostuneille.
Hackathonin uudistettu pedagoginen malli
Hackathon on intensiivinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen asiantuntijoita ratkaisemaan yhdessä kehittämishaastetta rajoitetussa ajassa. Hackathonit ilmiöinä syntyivät IT-alalla 1990-luvulla ja yritykset käyttivät niitä tuotekehitys ja koodaus spurtteina sekä keinona, löytyy uusia työntekijöitä. (Halvari et. al. 2019). Rosell, Kumar ja Shepherd (2014) määrittelevät hackathonin tapahtumana, jossa ihmiset kokoontuvat kehittämään tai rakentamaan uuden applikaation tai tuotteen, joka perustuu jo olemassa olevaan teknologiseen tuotteeseen, jossa työskennellään pienissä tiimeissä päivän tai kahden ajan, tavoitteena uuden prototyypin esittely tapahtuman päättyessä.
Ohjasimme kevään 2025 hackathonin aiempaan strukturoidummin. Aiemmin käytettyyn malliin lisäsimme ennakkotehtävän, joka perehdytti osallistujat teemaan ja innovaatioprosessiin. Tämä malli seuraa usein käytettyä kolmijakoista mallia, joka koostuu toimeksiannosta, hackathon päivästä, ja tulosten esittelystä ja palkitsemisesta. (Halvari et. al. 2019). Novia on tähän lisännyt neljännen osan, oppimisen reflektion.
Esittelimme hackathonin rakenteen ennakkoinfossa kaksi viikkoa ennen hackathonia, ja tapaaminen orientoi opiskelijat kurssiin ja sen tavoitteisiin, kestävän matkailun teemaan ja palvelumuotoiluun menetelmänä. Lisäksi kerroimme käytännön järjestelyistä ja annoimme opiskelijoille ennakkotehtävän, joka edellytti tutustumista toimeksiantajaan ja kestävään hotellitoimintaan. Orientoinnin toinen tärkeä tavoite oli aloittaa ryhmäytyminen.
Hackathon-päivä koostui toimeksiantajan tapaamisesta, teemajohdannoista ja tiimityöskentelystä ja se päättyi innovaatioiden esittelyyn tuomaristolle. Toimeksiantajana hackathonissa oli matkailualan yrittäjä ja haasteena oli kehittää kestäviä ja asiakaslähtöisiä matkailupalveluita. Hackathonin alussa toimeksiannon esittely oli intensiivinen ja interaktiivinen. Opiskelijoilla oli runsaasti kysymyksiä. Tämä osoitti ennakkotehtävän onnistumisen, opiskelijat olivat perehtyneet asiaan. Jatkossa toimeksiantaja oli läsnä lähes koko hackathonin vastaten kysymyksiin, kommentoiden ja keskustellen opiskelijatiimien kanssa.
Toimeksiantaja oli Haaga-Helian pitkäaikainen yhteistyökumppani, jonka kanssa on toteutettu pienempiä ja suurempia toimeksiantoja. Yrityksen strategiaan kuuluu paikallisten oppilaitosten kanssa toimiminen.
Tuomaristo koostui paikallisista yrityskehittämisen ja matkailun asiantuntijoista sekä toimeksiantajasta. Tuomarien esittely päivän aluksi innosti ja tsemppasi tiimejä työskentelemään. Voittajien palkintoa ei paljastettu ennakkoon. Innovaatiokonseptien esittelyn jälkeen tuomaristo valitsi parhaan innovaation ja heidät palkittiin pienillä lahjoilla.
Reflektio- ja seurantatehtävässä opiskelijat kirjoittivat raportin omasta oppimisesta hackathonin eri vaiheissa, sen mahdollisista vaikutuksia omaan tulevaisuuteen ja kompetenssien kehitykseen. Opiskelijat kuvailivat kokemuksiaan ennakkotehtävän ja aiemmin oppimisen, ennakkoluennon ja hackathon tiimityön, ja opitun hyödyntämisen ja henkilökohtaisen oppimisen näkökulmista.
Kootut kokemukset uudesta mallista
Seuraavassa kokemuksemme siitä, miten hackathonin uusi rakenne toimi käytännössä.
- Ennakkotehtävä sitoutti opiskelijoita paneutumaan teemaan, teorioihin, toimeksiantajaan sekä toimintaympäristöön. Toimeksiantajan tapaaminen oli intensiivinen ja innovointi käynnistyi nopeasti.
- Sitoutuminen näkyi itsenäisenä tiimityöskentely. Opiskelijat konsultoivat tarvittaessa ohjaajia ja toimeksiantajaa. Oli selvä, että ennakkotyö ja opiskelijat hyödynsivät aiemaa osaamistaan vastuullisuudesta sekä liiketoiminnan kehittämisestä.
- Selkeyttä toi se, että toimeksiantajan toimintaan liittyvät kysymykset osoitettiin suoraan toimeksiantajalle ja innovaatioprosessiin liittyvät kysymykset ohjaajille.
- Toimeksiantajan läsnäolo hackathonissa toi lisäulottuvuuden opiskelijoiden toimintaan ja joillekin tämän oli ensimmäinen kurssi, jolla yritysmaailman edustaja oli mukana. Myös ohjaavien opettajien työ muuttui ja hackathonin merkitys yritykselle korostui.
- Seurantatehtävä hackathonin jälkeen mukaili edellisenhackathonin mallia, mutta opiskelijoiden reflektio oli syvempää ja oppiminen ylsi analyyseistä soveltamiseen.
Oppimisen analysointi
Opiskelijat kuvailivat keskeisiä oppimiskokemuksiaan reflektiotehtävässä ja oppimiskokemusten analyysi perustuu osallistujien raportteihin. Oppimisen analyysissä hyödynsimme Bloomin taksonomiaa ajattelun tasoista Anderson ja Krathwohlin päivitetyn version mukaan (Turun yliopisto s.a.). Bloomin taksonomia kuvaa ajattelun kuutta tasoa muistamisesta luomiseen. Ajattelun tasot voidaan oppimisen suunnittelussa linkittää tehtävänasetteluun, arviointiin, analysointiin ja itsearvointiin.
Alin ajattelun taso on muistaminen, joka saattaa ilmetä esimerkiksi ulkoa opittuna muistin varassa tapahtumasta tiedon toistosta. Toinen taso on ymmärtäminen, jossa oppija ymmärtää ilmiön ja sen syy yhteydet, hän osaa esimerkiksi tunnistaa jonkin prosessin eri vaiheet ja nimetä ne. Kolmas taso on soveltaminen, jolloin opittu asia viedään käytäntöön ja tietoa sovelletaan ongelmanratkaisuun. Tässä oppija tekee itsenäisiä päätöksiä ja soveltaa esim. metodia käytännössä. Neljännellä tasolla opiskelija analysoi toimia tai ilmiötä esim. kehittämisprosessia, pohtien mikä johti mihinkin. Viidennellä tasolla arvioidaan. Arviointi voi kohdistua toimintaan, ilmiöön tai tietyn teoriaan tai mallin soveltamisen pohdintaan. Ajattelun korkein taso on uuden luominen, tietoja ja käytännön kokemusperäistä oppimista hyödynnetään luomaan jotain uutta. (Turun yliopisto s.a.)
Kuudennen tason tavoitteena on syväoppiminen ja kun hackathonia suunnitellaan, on uuden luominen oppimisen tavoitetaso. Ennakkotehtävä ja -materiaali pyrkii alemman tason oppimiseen, ymmärtämiseen, jotta itse hackathonin aikana voidaan edetä soveltamisesta uuden luomiseen. Oppimistehtävä Keskeisistä oppimiskokemuksista pyrkii niin ikään ohjaamaan opiskelijaa pohtimaan omaa oppimistaan ja demonstroimaan saavutetun tason tehtävänannon ohjeistuksella.
Hackathon tarjoaa ainutlaatuisen oppimiskokemuksen
Opiskelijoiden reflektionraporteista käy ilmi, että hackathon oli vaikuttava kokemus. Sen aikana syntyi ystävyyssuhteita ja yhteistyö toimeksiantajan kanssa oli opettavainen ja arvostettu kokemus.
Opiskelijat työskentelivät intensiivisesti uusien ihmisten ja muiden alojen opiskelijoiden kanssa ja oppivat liike-elämän ilmiöistä, muiden asiantuntijuudesta sekä käyttämään uusia työkaluja. Opiskelijat loivat itselleen tulevaisuuden verkostoja. Metataidoista kehittyivät etenkin tiimityöskentely, ongelmanratkaisutaidot ja viestintätaidot. Opiskelijoista osa toi esiin osallistujien erilaisen asiantuntijuuden ja kulttuuri- ja koulutustaustojen vaikutuksen ryhmätyöskentelyyn. Lisäksi hackathon toi taukoa arkirutiinin, kun tahti ja ympäristö oli uusi.
Kolmasosa opiskelijoista reflektoi hackathonia ymmärtämisen tasolla. He referoivat lukemaansa ja kertoivat aiemmasta osaamisestaan tai oppimiskokemuksistaan. Kahdelle kolmesta kuitenkin oppiminen oli analyysin ja soveltamisen tasolla esimerkiksi pohtien miten hyödyntää opittua. Kolmasosa pohti tarkkaan kehittämiään taitoja ja arvioi omaa toimintaansa kurssin aikana sekä miten niitä voisi jatkossa kehittää. Opiskelijoista 30 prosenttia kuvaili kehittymistään kertomalla, kuinka he voisivat tulevaisuudessa hyödyntää oppimaansa omassa yrityksessään, urallaan ja kuinka he voisivat kehittää oman maansa matkailuelinkeinoa. Tämä on jo, ylimmän eli kuudennen tason oppimista, koska oppiminen aiheuttaa uuden luomista.
Itsearviointi oli pääosin oppimisprosessin kuvausta, kun he kommentoivat lyhyesti mieleenpainuvaa ja onnistunutta oppimiskokemusta. Noin puolen opiskelijoista itsereflektio ylsi analysointiin, arviointiin ja luomiseen, ja he analysoivat toimintaansa kertoen missä he onnistuivat ja mitä olisivat voineet tehdä toisin eli arvioiden. Opiskelijat kertoivat esim. hioneensa johtamistaitojaan, parantaneen ongelmanratkaisukykyä ja strategista suunnittelua. Myös yhteistyötaitojen koettiin parantuneen ja tiimityön mallia pohdittiin vietäväksi omaan työyhteisöön. Usko omiin kykyihin lisääntyi.
Hackathon tuo monenlaista tehokkuutta
Yksi näkökulma hackathonin järjestämiseen voi olla tehokkuuden tarkastaminen. Järjestämämme kolmen opintopisteen kurssi toteutui opiskelijan näkökulmasta kuukaudessa. Läsnäoloa edellyttivät orientaatioluento ja hackathontapaaminen eli yhteensä 25 h. Oppilaitoksen näkökulmasta hackathon voi olla kustannustehokas malli kurssin toteutukseen, jolloin valmistelut ja tapaamisen käytännön järjestelyiden (ruoka, juoma, tila, palkinnot, jne.) ovat suhteellisen pieniä, jos verrataan 8 viikon kurssin järjestämiseen ja organisointiin.
Toimeksiantajan ja yrityksen näkökulmasta hackathon oppilaitosyhteistyön muotona tarjoaa tehokkaan tavan kerätä kehitysideoita ja saada käytännön ehdotuksia omaan toimintaan. Hackathon toimii yrityksille ja oppilaitoksille osaamisen päivittäjänä ja yhteistyöverkostojen kehittämisen välineenä. Hackathon on loistava tapa edistää oppilaitos-yritys-opiskelija yhteistyötä.
Hackathon mallimme oli ohjaajatiimin mielestä onnistunut ja se sitoutti opiskelijat hyvin. Sitoutuminen ja työhön paneutuminen toivat tulosta ja näkyivät menestyksellisinä kehitysehdotuksina.
Vinkit ikimuistoisisiin hackathoneihin
Onnistuneesta kokemuksesta inspiroituneena CNE2.0 ohjaajatiimi kannustaa kollegoita järjestämään hackathoneja seuraavin eväin.
Aloita suunnittelu ajoissa, vähintään puoli vuotta aiemmin. Hackathon on hyvä muoto tutkimus-kehitys-innovaatio ja opintojakoyhteistyötoimintaan, kunhan olet liikkeellä ajoissa.
Etsi hackathonille sopiva kurssitoteutus tai luo sille projektikurssi. Tee kurssisuunnitelma, julkaise kurssi ja aloita opiskelijarekrytointi.
Kokoa tiimi toteuttamaan hackathonia ja sitouta se yhteissuunnittelulla. Jaa roolit ja vastuut.
Etsi toimeksiantaja ja luo alustava haaste. Toimeksiantajan sitoutuminen ja läsnäolo ovat tärkeitä onnistumisen ja tulosten kannalta, ja ne luovat uusia ulottuvuuksia opiskelijoiden ja ohjaajien työhön.
Valmistele hackathon: luo lista ennakkomateriaalista ja suunnittele ennakkotehtävä, tee avausluento, aikataulu ja lähitapaamisen materiaalit. Suunnittele reflektiotehtävä. Muista tiimin muodostaminen ja energisoivat ’välipalaharjoitukset’.
Kokoa tuomaristo alan ammattilaisista (3–4 henkeä).
Tee käytännön järjestelyt: varaa toteutuspaikka, majoitus ja ateriat; tee alustava matka-aikataulu, ja varaa tarvittava oheismateriaali työskentelyyn.
Carbon Neutral Experience 2.0 -hankkeen (2023–2025) tavoitteena oli edistää vähähiilistä matkailua Uudellamaalla hyödyntäen dataa ja teknologiaa, kehittäen yrityselämän osaamista ja tukien kestävää kasvua matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-aloilla. Hankkeen toteuttivat Posintra Oy, Novia ammattikorkeakoulu ja Haaga-Helia Uudenmaan liiton rahoituksella.

Lähteet
Halvari, S., Suominen, A., Jussila, J., Jonsson, V., & Bäckman, J. 2019. Conceptualization of hackathon for innovation management. In I. Bitran, S. Conn, C. Gernreich, M. Heber, K. R. E. Huizingh, O. Kokshagina, M. Torkkeli, & M. Tynnhammer (Eds.), The proceedings of The XXX ISPIM INNOVATION CONFERENCE – Celebrating Innovation – 500 Years Since Da Vinci The International Society for Professional Innovation Management: 16-19 June 2019 – Florence, Italy (Vol. 93). The International Society for Professional Innovation Management (ISPIM). Luettu 19.8.2025.
Rosell, B., Kumar, S., Shepherd, J. 2014. Unleashing innovation through internal hackathons. Digest of Technical Papers – innoTek 2014: 2014 IEEE Innovations Technology Conference. Luettu 19.8.2025.
Turun yliopisto s.a. ACTS. Bloomin taksonomia. Luettu 10.6.2025
Kirjoittaja on käyttänyt tekoälyä otsikoiden ideointiin ja tekstin oikolukuun.
Kuva: Shutterstock