Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

TKI-toiminta ponnahduslautana uralle – opiskelijat mukana Liikunta-A!-hankkeessa

Kirjoittajat:

Ella Korhonen

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 06.08.2025

Ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI) on opiskelijalle ainutlaatuinen mahdollisuus yhdistää oppiminen, kehittäminen ja työelämäyhteistyö. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Liikunta-A! Tekoälyä liikunta-alalle -hankkeessa opiskelijat ovat päässeet kasvamaan asiantuntijoiksi osana aitoa kehittämisprosessia, jossa opiskelu, tutkimuksellinen ote ja työelämän kehittäminen yhdistyvät toisiinsa käytännön tasolla.

Haaga-Helian opiskelijoiden rooli TKI-toiminnassa on keskeinen: ”TKI-toiminta tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden kehittää asiantuntijuuttaan, osallistua oikeisiin projekteihin, ratkaista aitoja työelämähaasteita ja kasvattaa verkostojaan.” Tyypillisiä tapoja osallistua TKI- toimintaan ovat harjoittelut, opinnäytetyöt sekä erilaiset kehittämis- ja projektiopinnot.

Haaga-Helian nettisivuilta opiskelija voi löytää kiinnostavia hankkeita ja olla yhteydessä hanketoimijoihin, mikäli esimerkiksi työharjoittelu hankkeessa kiinnostaa. Myös hankkeissa toimivat opettajat ja lehtorit kertovat usein hankkeistaan oppitunneilla, ja tutulle opettajalle on helppo kertoa kiinnostuksestaan TKI-työhön.

Hyvä hanke hyödyttää kaikkia osapuolia

Haaga-Helian Vierumäen kampuksella olemme yhdistäneet useita opiskelijoiden käytännön oppimisprojekteja liikunnan, urheilun ja hyvinvoinnin TKI-hankkeisiin. Opiskelijat ovat osallistuneet muun muassa työhyvinvoinnin ja liikuntapalveluiden kehittämiseen sekä erilaisiin alan ajankohtaisten liikunnan, hyvinvoinnin ja urheilun tutkimusten ja selvitysten tekemiseen.

Hanke toimii opiskelijalle työelämän toimeksiantajana, kuten mikä tahansa muu työelämäkumppani amk-opinnoissa. Kokemuksemme mukaan onnistunut opiskelijayhteistyö hyödyttää parhaimmillaan sekä hankkeen tavoitteiden edistämistä että opiskelijan ajankohtaisen osaamisen kehittymistä.

Parhaiten toimivissa kokonaisuuksissa opiskelijoiden tehtävät vastaavat selkeästi opintojen tai harjoittelujen osaamistavoitteisiin. Lisäksi opiskelijoiden vastuualueet ovat tarkasti määritellyt. Onnistunut prosessi vaatii myös laadukasta ohjausta: hankkeessa työskentelevälle opiskelijalle nimetään ohjaaja hanketyöryhmästä.

Oppimiskokemuksia TKI-hankkeissa liikunta-alalla

Syksyllä 2024 rekrytoimme kaksi opiskelijaa mukaan Liikunta-A! Tekoälyä liikunta-alalle -hankkeeseen. Mainostimme hankkeen tarjoamia mahdollisuuksia kolmannen vuoden liikunnanohjauksen opiskelijoille, joiden jokaisen suuntautumisopintoihin kuului työelämän kehittämistehtävä. Opintojen laajuus oli 15 opintopistettä, mikä vastaa noin 400 tunnin työpanosta. Valinnassa painottui opiskelijoiden motivaatio oppia uutta ja halu kehittyä asiantuntijaroolissa.

Mukaan valitut opiskelijat pääsivät keväällä 2025 hanketyöryhmän mukaan kehittämään ja pilotoimaan tekoälyn koulutusmallia liikunta-alan organisaatioille. Kehittämisosaaminen sekä projektin sisällöllinen ohjaus ja laadun varmistaminen oli koko kehittämistyön ajan hanketyöryhmän vastuulla.

Hanketyöryhmässä toiminut tekoälyasiantuntija antoi opiskelijoille koulutusta tekoälystä, mutta enin aiheeseen perehtyminen tapahtui opiskelijoiden omalla ajalla. Opiskelijat olivat motivoituneita perehtymään heille uuteen aihekokonaisuuteen. He toivat mukanaan ajankohtaista osaamista, tuoreita näkökulmia ja kykyä kommunikoida nuorten liikunta-alan ammattilaisten verkostoissa. Tällainen osallistaminen vahvistaa paitsi opiskelijan osaamista ja ammatillista itsetuntoa myös TKI-toiminnan laatua.

Kevään aikana luotiin Liikunta-A!-hankkeelle kahden työpajan asiakaslähtöinen koulutusmalli, jonka pilotointiin opiskelijat pääsivät mukaan. Työpajoissa esiteltiin ja kokeiltiin konkreettisia tapoja hyödyntää tekoälyä liikunta-alan konteksteissa, huomioiden koulutukseen osallistujien toiveet.

Lisäksi opiskelijat olivat hanketyöryhmän mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa työpajan markkinointia tukevaa videomateriaalia. Tekoälyklinikka toteutettiin kahden päijäthämäläisen kuntokeskuksen työntekijöille.

TKI-työskentely voi muuttaa opiskelijoiden urasuunnitelmia – ja paljon muuta

Opiskelijat olivat hyvin sitoutuneita työhön ja kehittyivät asiantuntijaroolissaan. Heille syntyi myös ajatus oman tekoälykoulutukseen keskittyvän yrityksen perustamisesta. Tämä osoittaa, kuinka merkittävästi TKI-toimintaan osallistuminen voi vaikuttaa opiskelijoiden ammatilliseen identiteettiin ja tulevaisuuden urasuunnitelmiin.

TKI-toiminnan kautta voidaan kehittää opetuksen sisältöjä ja laatua sekä tuottaa jatkuvan oppimisen materiaaleja. Näin TKI-toiminta toimii opetuksen laajennettuna oppimisympäristönä ja vahvistaa koulutuksen vaikuttavuutta sekä yksilöiden että yhteiskunnan tasolla.

Liikunta-A!-hankkeen onnistunut opiskelijaprojekti osoittaa, kuinka TKI-toiminta voi toimia pedagogisena välineenä. Kun opiskelija toimii osana hanketiimiä aidossa työelämälähtöisessä kontekstissa, hän rakentaa ammatillista identiteettiään, kehittää viestintä- ja yhteistyötaitojaan sekä saa konkreettisen kokemuksen työelämän ajankohtaisesta kehittämisestä.

Kevään 2025 yhteistyö oli onnistunut kokonaisuus, jossa opiskelijoiden korkea motivaatio, sitoutuminen aiheeseen ja vahva usko omaan osaamiseen mahdollistivat laadukkaan ja vaikuttavan lopputuloksen. Onnistumista edisti myös avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus opiskelijoiden ja hanketoimijoiden välillä.

Kirjoittaja toimii opettajana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Vierumäen kampuksella sekä hyvinvointiteknologian asiantuntijana Liikunta- A! Tekoälyä liikunta-alalle -hankkeessa.