Pro
Siirry sisältöön
Opiskelu

TKIO-toiminta: Opiskelijoiden salainen ase työelämän muutoksessa

Kirjoittajat:

Sini Garam

ruokamatkailun lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Saila Pakarinen

lehtori
Metropolia Ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 11.06.2025

Tutkimus-, kehitys-, innovaatio- ja opetustoiminnan (TKIO) integrointi on noussut keskeiseksi strategiseksi painopisteeksi ammattikorkeakouluissa. Haaga-Heliassa ja Metropoliassa kehitämme jatkuvasti uusia toimintamalleja, joiden avulla TKIO-toiminta saadaan luontevaksi osaksi korkeakouluarkea. Tämä on tärkeää, koska maailma ympärillämme muuttuu ennennäkemättömällä vauhdilla, ja opiskelijamme, tulevaisuuden ammattilaiset, tarvitsevat valmiuksia ratkaista monimutkaisia haasteita systemaattisesti, innovatiivisesti ja tutkimustietoon pohjautuen.

Mikä ihmeen TKIO

Me kirjoittajat toimimme sekä lehtoreina että TKI-hankkeissa. Olemme tahoillamme arjen havaintojen kautta oivaltaneet, että yhdistämällä TKI-työkaluja ja toimeksiantoja opetukseen kaikki hyötyvät. TKIO onkin ammattikorkeakouluissa tunnistettu toimintatapa, joka yhdistää TKI-toiminnan ja opetuksen (Huhtaniemi & Unkari-Virtanen 2023). TKIO-toiminta pohjautuu erityisesti työelämän ja aluekehittämisen tarpeisiin. Sen perusajatus on, että opiskelijat pääsevät oppimaan ja luomaan uutta yhdessä työelämän kanssa. TKIO-toiminnalla voidaan vaikuttaa aidosti maailmaan sekä toimia muutoksen moottorina vastaten juostavammin ja strategisemmin tulevaisuuden toimintaympäristön haasteisiin ja mahdollisuuksiin (Huhtaniemi 2024).

TKIO-toiminnassa mukana olo auttaa henkilökuntaa hyödyntämään omaa asiantuntijuuttaan uudella tavalla sekä rikastamaan omaa osaamistaan (Alajärvi-Kauppi & Kansatie 2020). Meille kirjoittajille TKIO-toiminta ja sen kehittäminen on tarjonnut paljon kokeilujen paikkoja, ja oppimisen ja onnistumisen kokemuksia. Erityisen merkityksellistä on ollut se, mitä sen TKIO-toiminnan myötä olemme pystyneet tarjoamaan opiskelijoillemme

Opiskelijat tarvitsevat TKIO-taitoja

Sitran vuoden 2024 megatrendit osoittavat, että elämme globaalien haasteiden aikaa: luonnon kantokyky murenee, hyvinvointi kohtaa uusia haasteita, demokratiasta kamppaillaan ja digivaltakilpailu kiihtyy. Näiden ilmiöiden keskellä tulevaisuuden ammattilaiset, joita korkeakouluissa opetamme, tarvitsevat valmiuksia systemaattiseen ongelmanratkaisuun ja oman alansa kehittämiseen.

Ammattikorkeakouluilla on lakisääteinen vastuu tarjota tutkimusperustaista oppimista, joka valmistaa opiskelijoita kohtaamaan näitä haasteita (Ammattikorkeakoululaki 2014/932 § 4). Ammattikorkeakoulujen tehtävänä on luoda sujuvia TKIO-rakenteita, jotka mahdollistavat henkilöstön ja opiskelijoiden onnistuneen osallistumisen TKI-toimintaan integroituun oppimiseen (Huttunen ym. 2024). Omassa työssämme pyrimme jatkuvasti löytämään uusia tapoja tuoda TKI-toiminta ja siihen liittyviä menetelmiä osaksi opetusta, ja jokaisen opiskelijan tulevaisuuden osaamisen työkalupakkiin.

Näemme, että parhaimmillaan TKIO-toiminta muodostaa sillan teorian ja käytännön välille, tarjoten opiskelijoille mahdollisuuden kasvaa ammattilaisiksi, jotka pystyvät:

  • Kehittämään omaa alaansa tutkimustietoon perustuen
  • Soveltamaan TKI-menetelmiä työelämän muuttuvissa tilanteissa
  • Rakentamaan monialaisia verkostoja jo opintojen aikana
  • Löytämään merkityksellisiä urapolkuja, jotka vastaavat yhteiskunnan tarpeisiin

Opiskelijoille lisää pystyvyyttä, motivaatiota ja osaamista

Opetustyössämme olemme havainneet, miten TKIO-toiminta vahvistaa opiskelijoiden motivaatiota ja pystyvyyden tunnetta. Kun opiskelija pääsee mukaan aitoihin TKI-hankkeisiin, hän ei opi vain teoriaa, vaan saa kokemusta oman alansa kehittämisestä yhdessä työelämän kanssa.

TKI-hanke voidaan sitoa esimerkiksi osaksi kursseja tuntitehtävien tai toimeksiantojen muodossa. Esimerkiksi EAKR-rahoitteisen Urban&Local – Tulevaisuuden kestävä ruokaekosysteemi -hankkeen tavoite on luoda pääkaupunkiseudun lähiruoka- ja ravintola-alan TKI- ja liiketoimintaa edistävä toimijaekosysteemi ja kehittää siihen liittyviä kokeilualustoja.

Haaga-Helian opintojaksolla Ruoka osana matkailuliiketoimintaa opiskelijat pureutuivat siihen, miten ruokamatkailu ja esimerkiksi hotellit voisivat toimia alustana lähiruokatoimijoille. Opiskelijat keräsivät aineistoa kehittämistyönsä tueksi mm. muotoiluluotain työskentelyn ja haastattelujen avulla. Kahdeksan viikon kurssin jälkeen toimeksiantajat Forum Virium ja Hotel Haaga olivat äärimmäisen tyytyväisiä opiskelijoiden kehittämiin ratkaisuihin, mutta merkityksellisin palaute opettajan näkökulmasta tuli opiskelijoilta.

Konkreettinen toimeksiantaja teki opintojakson ryhmätyöstä kiinnostavamman, todentuntuisemman ja motivoivamman.

Olen oppinut perustelemaan valintoja paremmin ja miettimään asioita pidemmälle ja perusteellisemmin.

Tunti- ja opintojaksotöiden lisäksi opinnäytetöiden sitominen osaksi TKI-hankkeita on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi motivoida opiskelijoita ja tuottaa merkityksellisiä oppimiskokemuksia. Merkittävä osa opinnäytetöistä linkittyy tavalla tai toisella TKI-hankkeisiin.

Monipuoliset TKIO-polut opiskelijoille

Metropoliassa TKI-hankkeisiin tai hankevalmistelun tueksi liitetään erityisesti YAMK-opinnäyteprosesseja, kuten esimerkiksi hiljattain julkaistu lukionuorten hyvinvoinnin tukeminen luontolähtöisten menetelmien avulla osoittaa (Rantala 2025).

Metropoliassa AMK-tutkintojen opinnäytetyöt ovat usein yhteistyössä työelämän kanssa tapahtuvia erillisiä TKI-projekteja, joiden tarve nousee työelämän aidoista ajankohtaisista arjen haasteista, kuten esimerkiksi ikääntyneiden suun terveyden edistämisestä (Sivén & Tran 2024). Lisäksi tehdään systemaattista yritysyhteistyötä, jolloin yrityksen kanssa toteutetaan useampia erillisiä opinnäytetyö- ja innovaatioprojekteja.

AMK-opiskelijoita osallistetaan opinnollistamisen keinoin osaksi TKI-hankkeita, esimerkiksi TKI- hankkeisiin liittyvien tapahtumien valmisteluun tai osallistumiseen. Esimerkiksi TKI-menetelmien opintojaksolla opiskelijat osallistuvat Mahdollisuuksien Maisemia tapahtumaan (Kulttuurihyvinvoinnin tutkimuksen ja koulutuksen osaamiskeskittymä CuWeRE), jossa he oppivat luovista menetelmistä ja niiden soveltamisesta omaan ammattialaansa ja ammattialansa kehittämiseen liittyen.

Kokemushavaintojemme perusteella TKI-menetelmien haltuunotto lisää opiskelijoille pystyvyyden tunnetta ja kokemusta siitä, että heillä on kykyä ideoida, käynnistää ja toteuttaa vastaavankaltaisia kehittämisprojekteja tulevassa työelämässä. Myös työelämän edustajilta saadut palautteet vahvistavat havaintoamme.

TKIO luo toivoa ja vahvistaa oppimiskokemusta

Oma kokemuksemme on, että TKIO-toiminta parhaimmillaan syventää oppijoiden oppimiskokemuksen, tarjoaa uudenlaista oppimista ja työkaluja, vahvistaa työelämäyhteyksiä ja edistää yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Se tarjoaa seuraavia merkittäviä hyötyjä.

  • Opiskelija saa mahdollisuuden vaikuttaa aitoihin työelämän haasteisiin ja yhteiskunnallisiin ongelmiin. Tämä luo merkityksellisyyden kokemusta ja motivoi oppimaan.
  • Opiskelija pääsee osaksi ammatillisia verkostoja jo opintojen aikana. Tämä auttaa rakentamaan ammatti-identiteettiä ja luo väyliä työelämään.
  • Opiskelija oppii soveltamaan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiomenetelmiä käytännön ongelmiin. Nämä taidot ovat arvokkaita missä tahansa työtehtävässä.
  • TKIO-toiminta avaa opiskelijalle väylää uudelle ajattelulle, joka voi laajentaa näkemystä siitä, miten ja minkälaisissa positioissa tulevaisuudessa voi työskennellä.

Kun opiskelijat saavat mahdollisuuden vaikuttaa maailmaan ja rakentaa omaa merkityksellistä urapolkuaan heti opintojen aikana sekä hahmottaa monipuolisempia mahdollisuuksia ammatilliseen kasvuun, kasvaa heissä toivo omaa alaa ja tulevaisuutta kohtaan. Se jos jokin on äärimmäisen tärkeää tässä ajassa. Siitä hyötyvät paitsi opiskelijat myös opettajat, korkeakoulut, työelämä sekä yhteiskunta.

Lähteet

Alajärvi, R. & Kangastie, H. 2020. Kestävää ja avointa TKI-integroitua oppimista (TKIO). Lapin ammattikorkeakoulun verkkolehti Lumen. Luettu: 1.10.2024.

Ammattikorkeakoululaki 14.11.2014/932. Finlex.

Huhtaniemi, M. & Unkari-Virtanen, L. 2023. TKIO toiminnan vaikuttavuuden perusta. Teoksessa Unkari-Virtanen, L. & Huhtaniemi, M. (toim.). TKIO-tulevaisuuskestävää innovointia ja osaamista, s. 24–29. Metropolia ammattikorkeakoulu. TAITO-sarja 110. Luettu: 30.5.2025.

Huhtaniemi, M. 2024. TKIO-vaikuttavuuden tasot strategian näkökulmasta. Teoksessa Unkari-Virtanen, L. (toim.). TKIO – transformaatio ja kyvykkyys TKIO ytimessä, s. 57–74. Metropolia ammattikorkeakoulu. TAITO-sarja 113.

Huttunen, S., Jylhä, A., Kaski, T., Koivisto, S. & Vaahtera, H. 2024. Haaga-Helian tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeet tuottavat vaikuttavia ratkaisuja – näkymiä vuoden 2023 tuloksiin. ESignalsPro julkaisusarja. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Luettu: 11.9.2024.

Kirjoituksessa on käytetty tekoälyä otsikkovaihtoehtojen ideointiin, sekä tekstin ja lähdeluettelon oikolukemiseen.

Kuva: Haaga-Helia