Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

TKI-osaaminen palveluna – ammattikorkeakoulu eurooppalaisen TKI-yhteistyön sillanrakentajana

Kirjoittajat:

Sini Garam

ruokamatkailun lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 11.06.2025

Ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta (TKI) on tullut yhä merkittävämpi korkeakoulujen vaikuttavuuden mittari. Kansainvälisen TKI-toiminnan kehittäminen on noussut strategiseksi painopisteeksi myös Haaga-Heliassa. Ammattikorkeakouluilla on ainutlaatuinen potentiaali toimia aktiivisina sillanrakentajina yritysten, tutkimuslaitosten ja kansainvälisten kumppanien välillä – mutta miten valjastamme tämän potentiaalin tehokkaasti käyttöön?

Ammattikorkeakoulut voivat toimia sillanrakentajina kansainvälisessä TKI-kentässä ja sopivalla toimintamallilla palvella niin korkeakouluja kuin yrityksiä. Tähän haasteeseen yritämme vastata Haaga-Heliassa osana 3AMK-yhteistyössä toteutettavaa Vaikuttavat verkostot – eurooppalaista TKI-yhteistyötä -hanketta.

TKI-yhteistyömallin kaksi näkökulmaa

Vaikuttavat verkostot -hankkeen toteutettujen yrityshaastattelujen ja hanketyöpajojen aikana on noussut esiin merkittävä havainto: vaikka tarjoamme ammattikorkeakouluissa arvokasta tukea ja osaamista, emme aina onnistu viestimään tästä yritysten ymmärtämällä kielellä. Ammattikorkeakoulujen vahvuudet, prosessit ja terminologia ovat edelleen monille yrityksille vieraita.

Yritykset kaipaavat ammattikorkeakouluilta ennen kaikkea konkreettista tukea, selkeää kommunikaatiota ja aitoa ymmärrystä heidän tarpeistaan. Yritykset eivät ole kiinnostuneita korkeakoulujen sisäisistä prosesseista tai hallinnollisista rakenteista, vaan siitä, miten yhteistyö voi konkreettisesti hyödyttää heidän liiketoimintaansa.

TKI-yhteistyömallia kehitettäessä olemme tunnistaneet, että onnistuneessa mallissa on huomioitava sekä kehittäjä- että yrityslähtöinen näkökulma. Ymmärtämällä kummankin osapuolen vahvuuksia, tarpeita ja toimintaympäristöä voidaan luoda malli, joka aidosti helpottaa ja mahdollistaa TKI-yhteistyötä.

Kehittäjälähtöinen malli 

  • Käyttää ammattikorkeakoulun kieltä ja terminologiaa
  • Tarkastelee yhteistyötä ammattikorkeakoulun TKI-prosessien näkökulmasta
  • Lähtee liikkeelle ammattikorkeakoulujen toimintaympäristöstä ja tarpeista
  • Tuo selkeästi esiin ammattikorkeakoulujen tarjoamat hyödyt ja yhteistyön vaatimukset
  • Tuo konkreettisia työkaluja prosessin tueksi ja yhteistyön vahvistamiseksi

Yrityslähtöinen malli

  • Puhuu yritysten kieltä ja välttää korkeakoulujargonia
  • Tarkastelee yhteistyötä yrityksen prosessien näkökulmasta
  • Rakentuu yrityksen toimintaympäristön ja tarpeiden pohjalle
  • Korostaa yrityksen saamaa konkreettista hyötyä
  • Keskittyy viestinnässä yrityksen tarpeisiin

TKI-osaaminen palveluna

Vaikka Haaga-Helian vahvuuksiin kuuluu juuri kyky tuoda yhteen erilaisia toimijoita ja osaamista, yllättäen monet yritykset eivät ole tietoisia ammattikorkeakoulujen tarjoamasta TKI-tuesta. Ammattikorkeakoulun rooli TKI-yhteistyön rakentajana ja prosessin tukijana on monille yrityksille vielä tuntematon.

TKI-yhteistyömallin yksi tärkeimmistä tehtävistä onkin tehdä tämä rooli näkyväksi ja helposti lähestyttäväksi. Ammattikorkeakoulujen TKI-osaaminen voidaan nähdä palveluna: olemme työelämän ja aluekehittäjän kumppani, osaaja, joka tukee ja mahdollistaa TKI-onnistumisia. Vaikuttavat verkostot -hankkeessa tekemiemme havaintojen perusteella ammattikorkeakouluilla voi olla TKI-yhteistyössä monia erilaisia rooleja.

  • Prosessin tukija, joka tuntee TKI-hankeprosessit: meillä on asiantuntijuutta niin hankekirjoituksessa, partneritoiminnassa, hankehallinnossa, hankeviestinnässä kuin tulosten kaupallistamisessa.
  • Linkittäjä, joka tunnistaa substanssiosaajat ja auttaa konsortioiden muodostamisessa
  • Vuoropuhelun tukija, joka toimii välittäjänä rahoittajien ja potentiaalisten konsortioiden välillä
  • Rahoituksen asiantuntija, joka tuntee erilaiset rahoitusinstrumentit ja -prosessit

Kohti asiakaslähtöistä TKI-toimintaa

Ammattikorkeakoulujen rooli on muuttumassa yhä enemmän perinteisestä kouluttajasta innovaatioekosysteemien aktiiviseksi toimijaksi, fasilitoijaksi ja sillanrakentajaksi. Tämä edellyttää uudenlaista näkökulmaa, jossa korkeakoulun prosesseja ja toimintamalleja kehitetään palvelemaan paremmin kumppaneitamme, ympäröivää yhteiskuntaa ja elinkeinoelämää. Kun ammattikorkeakoulun vahva TKI-osaaminen nähdään palveluna eikä vain sisäisenä prosessina, otetaan askel kohti entistä kumppanilähtöisempää, vaikuttavampaa ja tuloksellisempaa TKI-toimintaa.

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittama 3AMK-ryhmähanke Vaikuttavat verkostot – eurooppalaista TKI-yhteistyötä (2024-2026) edistää uusmaalaisten yritysten ja toimijoiden TKI-yhteistyötä ja kansainvälisen rahoituksen hankintaa. Tavoitteena on lisätä verkostoitumista, joka johtaa innovaatioiden syntymiseen toimijoiden muodostamassa ekosysteemissä.

Kirjoituksessa on käytetty tekoälyä tekstin oikolukuun ja ideoimaan otsikkovaihtoehtoja.

Kuva: