Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun julkaisemat ammatilliset artikkelit vuosina 2022-2024

Kirjoittajat:

Anna Hermiö

viestinnän asiantuntija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 15.04.2025

Tarkastelen tässä artikkelissa, missä kanavissa ja kuinka paljon Haaga-Helia ammattikorkeakoulun asiantuntijat ovat julkaisseet ammatillisia artikkeleita vuosina 2022-2024. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ulkopuoliset julkaisukanavat.

Ammatillisilla artikkeleilla tarkoitan tässä opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisutyyppiä D1 eli ammattilehdessä julkaistuja artikkeleita. Tässä ei siis käsitellä kaikkia ammatillisia artikkeleita, vaikka niitä julkaistaan myös julkaisuluokassa D2 (artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa). Ammatilliset kokoomateokset on jätetty tarkastelusta pois, koska miltei kaikki niistä julkaistaan ammattikorkeakoulujen omissa julkaisukanavissa.

Tiedot on kerätty Tiede- ja tutkimus -sivustolta.

Ammatillisten julkaisujen määrä kasvaa voimakkaasti

Ammatillisten julkaisujen määrä on noussut Haaga-Heliassa merkittävästi: vuonna 2024 niitä julkaistiin yli kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2023. Yksi taustalla vaikuttavista syistä on opetus- ja kulttuuriministeriön päätös, jonka mukaan ammatillisten julkaisujen painoarvo ammattikorkeakoulujen rahoituksessa on aiempaa isompi (OKM 2024).

Kuvio 1. Haaga-Helian asiantuntijoiden julkaisemien ammatillisten artikkeleiden (D1) määrä vuosina 2022-2024.

Edellä mainittu päätös liittyy ammattikorkeakoulujen rahoitusmallin uudistukseen, jonka yhteydessä muutettiin myös joidenkin julkaisuluokkien sisältöä. Muutoksen myötä ammatillisten artikkeleiden joukkoon katsottiin kuuluvaksi artikkelit ”ammattilehdessä tai blogialustalla”. (OKM 2024.) Määritelmä on aiempaa tulkintaa väljempi, sillä aiemmin blogeja tai blogialustoja ei mainittu ammatillisten julkaisujen yhteydessä julkaisutiedonkeruun käsikirjoissa.

Ammatillisten artikkeleiden määrän kasvu on tähän mennessä tarkoittanut artikkeleiden määrän kasvua Haaga-Helian omassa julkaisukanavassa, eSignals Prossa, ei ulkoisissa kanavissa. Julkaisujen määrä muissa kanavissa on vaihdellut melko vähän viimeisen kolmen vuoden aikana. (Kuvio 2.).

Kuvio 2. Ammatillisten artikkeleiden (D1) määrä Haaga-Helian omissa ja sen ulkopuolisissa kanavissa vuosina 2022-2024.

Ulkopuolisten kanavien määrä on pysynyt osapuilleen samana; ainoastaan vuonna 2023 niiden määrä oli jonkin verran suurempi kuin vuonna 2022 ja 2024 (kuvio 3). Vuoden 2023 suurempi määrä selittyy osittain sillä, että tuolloin päättyi moni COVID19-rahoitusta saanut TKI-hanke, joiden tuloksia julkaistiin vuoden aikana.

Kuvio 3. Haaga-Helian ulkopuolisten julkaisukanavien määrä vuosina 2022-2024.

Vuosi 2022

Vuonna 2022 haagahelialaiset julkaisivat yhteensä 94 julkaisua luokassa D1. Tuolloin Haaga-Helian ulkopuolisissa kanavissa (55 julkaisua) julkaistiin enemmän kuin Haaga-Helian eSignals Prossa (39 julkaisua).

Suosituimmat julkaisukanavat olivat Laurea-ammattikorkeakoulun Laurea Journal, Kreodi ja Valmentaja-lehti.

Taulukko 1. Haaga-Helian ulkopuoliset julkaisukanavat, joissa on julkaistu enemmän kuin yksi julkaisu vuoden 2022 aikana.

Suurimmassa osassa muita julkaisukanavia julkaistiin vain yksi julkaisu. Näitä kanavia on 16, ja ne ovat Acatiimi, Aitoja makuja, Arene-blogi, Dimensio, Evento, Geroblogi, Kieli, koulutus ja yhteiskunta, Med-Tech Innovation News, OPAS GUIDE, Pro terveys, Signum, Suomenopettajat, Tietoasiantuntija, Uusio-uutiset, VK-kustannus Blogi

Vuosi 2023

Myös vuonna 2023 haagahelialaiset julkaisivat enemmän ulkopuolisissa kanavissa (71 julkaisua) kuin eSignals Prossa (38 julkaisua). Yhteensä D1-julkaisuja kertyi 109 kappaletta.

Ulkopuolisista kanavista eniten artikkeleita (13 kpl) julkaistiin AMK-lehdessä (UAS Journal). Näistä kymmenen julkaistiin AMK-lehden vuoden 2023 kolmannessa numerossa, jonka teemana oli digivisio, digitaalinen siirtymä ja pedagogiikan kehittäminen.

Valmentaja-, Kreodi- ja Laurea Journal -julkaisut olivat edellisen vuoden tapaan suosittuja. Näiden lisäksi myös Menu-lehdessä julkaistiin viisi artikkelia.

Taulukko 2. Haaga-Helian ulkopuoliset julkaisukanavat, joissa on julkaistu enemmän kuin yksi julkaisu vuoden 2023 aikana.

Yksittäisiä artikkeleita julkaistiin 25 julkaisukanavassa. Nämä olivat AMKE Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys -blogi, Aromi-lehti, Boletín, Elintarvike ja terveys, Global Journal of Tourism, Leisure and Hospitality Management, HAMK Unlimited Journal, Kielibuusti-blogi, Kuntalehti, Laurea Long, MuseoPro, Myynnin ja Markkinoinnin Ammattilaiset blogi, Nordisk Netværk for Voksnes Læring, OEB Insights, Skilla-verkkolehti, Sytyke, Tempus, The European Business Review, TIVI-lehti, Työn tuuli, Tärkeissä töissä, Uraohjaajat ja -valmentajat ry blogi, Vanhustyö, Viestijät, Vitriini

Vuosi 2024

Vuonna 2024 ammatillisten artikkeleiden määrä kaksikertaistui edelliseen vuoteen verrattuna, mutta julkaisumäärät ulkoisissa kanavissa samoin kuin ulkopuolisten kanavien määrä ovat kutakuinkin samat kuin vuonna 2022: yhteensä 59 julkaisua ulkopuolisissa kanavissa, kanavia 24.

Myös kolmen suosituimman julkaisukanavan joukossa ovat jälleen Valmentaja ja Kreodi, mutta toiseksi suosituimmaksi on kivunnut Skootteri-lehti.

Taulukko 3. Haaga-Helian ulkopuoliset julkaisukanavat, joissa on julkaistu enemmän kuin yksi julkaisu vuoden 2024 aikana.

Yksittäisiä ammatillisia artikkeleita julkaistiin 11 kanavassa: Geroblogi, Global Journal of Tourism, Leisure and Hospitality Management, Hallituspartnerit Helsinki, Kieli, koulutus ja yhteiskunta, LAB Pro, Liikuntatieteellisen Seuran blogi, Oamk Journal, The European Business Review, Uraohjaajat ja -valmentajat ry blogi, Viisi tähteä.

Eväitä julkaisutoiminnan kehittämiseen

Näyttää siltä, että ammattikorkeakoulujen julkaisutoiminnassa korkeakoulujen omilla julkaisukanavilla on merkittävä asema (Hermiö 10.6.2024). Haaga-Helian asiantuntijat julkaisevat jossain määrin säännöllisesti muutamissa kanavissa, esimerkiksi Valmentaja, Kreodi ja Skootteri, mutta kanavia, joissa julkaistiin yksittäisiä julkaisuja, on huomattavasti enemmän.

Tiedot julkaisukanavista tekevät osaltaan näkyväksi asiantuntijoiden erilaisia foorumeita ja verkostoja sekä korkeakoulun toiminnan vaikuttavuutta. Vaikuttavuutta arvioidessamme tukeudumme kuitenkin turhan helposti lukumääriin: mitä enemmän yleisöä, lukijoita tai kuulijoita, sitä parempi. Tilanne ei kuitenkaan ole näin suoraviivainen. Ammatillinen yleisö ei välttämättä ole kovin suuri, vaan kyse on enemmänkin oikean kohderyhmän tavoittamisesta.

Julkaisutietojen vertailu muiden ammattikorkeakoulujen julkaisutietoihin voi tuoda esille kanavia, joissa asiantuntijamme eivät – ainakaan toistaiseksi – ole mukana. Samalla voimme miettiä, miten organisaatio voisi tukea asiantuntijoiden näkymistä erilaisissa julkaisuissa. Kirjoittajalle tiedot voivat olla vihje siitä, missä kanavissa kollegat omasta ja muista organisaatioista ovat julkaisseet.

Julkaisutoiminnan vaikuttavuuden kannalta voisi olla tarpeen vahvistaa yhteistyötä ulkopuolisten julkaisukanavien kanssa ja mahdollisuuksien mukaan tehdä siitä aiempaa säännöllisempää. Viestimme vahvistuu, kun siitä kerrotaan myös Haaga-Helian ulkopuolisissa kanavissa.

Tästä on jo olemassa yksi esimerkki: Haaga-Helia on sopinut matkailualan ammattilehti Ikkunapaikan kanssa yhteistyöstä vuodeksi 2025. Ikkunapaikan jokaisessa numerossa julkaistaan Restonomista on moneksi -palsta, jossa tarkastellaan Haaga-Helian restonomikoulutuksen ajankohtaisia tapahtumia ja teemoja koulutuksen ja opiskelijoiden näkökulmista.

Lähteet

Hermiö, A. 11.6.2024. Ammattikorkeakoulujen ammatillisten artikkeleiden julkaisukanavat vuonna 2022. eSignals Pro.

OKM 2024. Ehdotus ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen valtakunnallisten rahoitusmallien uudistamiseksi vuodesta 2025 alkaen. Työryhmämuistio. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2024:24.