Pro
Siirry sisältöön
HR ja johtaminen

Johtamisen opetukseen monitieteinen ja koordinoitu lähestymistapa

Kirjoittajat:

Toni von Martens

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 19.02.2025

Haaga-Heliassa johtamisen opetuksen keskeinen tehtävä on tarjota ajankohtaiseen tutkimustietoon pohjautuvia oivalluksia, jotka tukevat opiskelijoiden valmiuksia soveltaa tutkimustietoa käytäntöön. Osana Veto- ja Pitovoimaa MaRaMa-alalle -hanketta Haaga-Helian toteuttama kyselytutkimus (2024) yli 1100 alan ammattilaiselle tarjoaa arvokasta tietoa siitä, millaiset johtamisen käytännöt ja periaatteet ovat erityisen tärkeitä matkailu-, ravintola- ja matkailualalla (MaRaMa).

Koska johtamisen opettajan työhön kuuluu seurata ja arvioida eri alojen johtamistutkimuksia, tämänkaltaiset kyselytutkimukset tarjoavat merkittävää tietoa siitä, miten johtamista voidaan kehittää niin koulutuksessa kuin työelämässä.

Johtamisen tärkeimmät tekijät

Haaga-Helian kyselyn tulosten mukaan kolme tärkeintä johtamisen periaatetta ovat tasapuolinen kohtelu (56 % vastaajista), työntekijöiden kuunteleminen (51 %) sekä avoin ja läpinäkyvä viestintä (48 %). Erityisesti tasapuolisuuden merkitys korostui sekä nuorten (15–24-vuotiaiden) että kokeneimpien (55+) vastaajien keskuudessa. Lisäksi tiimihengen rakentaminen nousi esiin keskeisenä tekijänä nuoremmille työntekijöille, kun taas viestinnän avoimuus oli tärkeämpää esihenkilöasemassa oleville vastaajille. Nämä havainnot ovat erityisen arvokkaita, sillä ne osoittavat, että johtamisen keinot ja painotukset voivat vaihdella työntekijäryhmän mukaan.

Kyselyssä esiin nousseet johtamisen perusperiaatteet – tasapuolisuus, kuuntelu ja avoin viestintä – ovat yleispäteviä eri toimialoilla, mutta niiden toteutumisessa ja painotuksissa voi olla toimialakohtaisia eroja (Luukka 2024).

Näiden tulosten pohjalta johtamisen opetuksessa voidaan kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten eri työntekijäryhmät kokevat johtajuuden ja mitkä tekijät vaikuttavat työhyvinvointiin ja sitoutumiseen eri tilanteissa. Esimerkiksi opiskelijoille voidaan tarjota case-harjoituksia, joissa analysoidaan johtamistilanteita eri näkökulmista, tai heitä voidaan ohjata kehittämään konkreettisia toimintamalleja, jotka tukevat eri-ikäisten ja erilaista kokemustaustaa omaavien työntekijöiden johtamista.

Johtamisessa on alakohtaisia erityispiirteitä

Matkailu-, ravintola- ja matkailuala on työvoimavaltainen ja nopeatempoisesti muuttuva toimiala, jossa asiakaskokemus, palvelun laatu ja työntekijöiden jaksaminen ovat keskeisessä roolissa. Tämän alan johtaminen saattaa erota monista muista toimialoista siinä, että työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työvoimaan kuuluu paljon Z-sukupolven työntekijöitä (Havaste 2024).

MaRaMa-alan kyselytutkimuksen tulokset osoittavat, että oikeudenmukaisuuden kokemus ja viestinnän avoimuus ovat erityisen tärkeitä alan työntekijöille. Palautteen antaminen ja työntekijöiden osallistaminen päätöksentekoon ovat osa-alueita, joissa on parannettavaa. Kuuntelu ja avoin viestintä toimivat yhdessä vuorovaikutuksen mahdollistajina ja väärinkäsitysten vähentäjinä. Tämä yhdistelmä edistää luottamusta ja yhteisöllisyyttä, jotka ovat keskeisiä elementtejä työyhteisöissä (Kulmala & Rosvall 2022).

Johtamisen opetuksessa on tärkeää huomioida nämä erityispiirteet, jotta tulevaisuuden johtajat voivat valmistautua alan haasteisiin ja kehittää keinoja työntekijöiden sitouttamiseen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Esimerkiksi roolipeliharjoitukset ja simulaatiot, joissa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan päätöksentekoa erilaisissa esihenkilötilanteissa, voivat auttaa heitä ymmärtämään, miten johtamisen periaatteet muuttuvat eri toimialoilla.

Johtamisen opetuksen koordinoinnista korkeakoulussa olisi hyötyä

Kyselytutkimuksen tulokset tarjoavat arvokasta tietoa siitä, millaiset johtamiskäytännöt ja -periaatteet ovat olennaisia MaRaMa-alalla. Jotta tällaiset tutkimustulokset saadaan tehokkaasti hyödynnettyä osana opetusta, tarvitaan systemaattista ja talotasolla koordinoitua johtamisen opetuksen kehittämistä. Johtamisen opetuksen ei kannata olla yksittäisten koulutusohjelmien erillinen tehtävä, vaan se voisi olla monitieteinen ja organisoitu lähestymistapa, jossa eri osaamisalojen tutkimustulokset ja työelämän tarpeet tuodaan osaksi käytännön opetusta.

Talotason johtamisen opettamisen koordinointi mahdollistaisi sen, että eri koulutusohjelmien opiskelijat saisivat ajantasaista ja eri toimialakohtaista tietoa johtamisen keskeisistä kysymyksistä. Tämä tarkoittaisi Haaga-Heliassa esimerkiksi sitä, että MaRaMa-alan tutkimustuloksia voitaisiin hyödyntää ja soveltaa esimerkiksi liiketalouden, tietojenkäsittelyn ja liikunnan koulutuksessa, ja vastaavasti muiden alojen johtamistutkimuksia voitaisiin integroida MaRaMa-alan johtamisen opetukseen.

Tällainen lähestymistapa ei ainoastaan vahvistaisi opiskelijoiden ymmärrystä eri toimialojen johtamisen erityispiirteistä, vaan myös auttaisi Haaga-Heliaa kehittämään työelämälähtöistä ja monipuolista johtamiskoulutusta, joka tukee organisaatioiden ja työyhteisöjen kestävää kehitystä.

Lähteet

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. 2024. Työntekijäymmärrys MaRaMa-alalla. Luettu 16.1.2025

Havaste, E. 2024. AMK-opinnäytetyö. Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma. Haaga-Helia amk:n Majoitus- ravintola- ja matkailuliiketoiminnan opiskelijoiden näkemyksiä: Alan vetovoimaisuus, työhön sitoutuminen ja omia urahaaveita. Luettu: 17.2.2025.

Kulmala, S., & Rosvall, P. 2022. Yrityskulttuuri käytännössä: Konkretiaa tavoitekulttuurin johtamiseen. Alma Talent.

Luukka, P. 2024. Tulevaisuuskyvykäs organisaatio. Alma Talent.

Kuva: Shutterstock