Tekoälystä on tullut osa keskeisempiä liiketoiminnan ratkaisuja, ja se tarjoaa erityisesti mikro- ja pk-yrityksille tehokkaita keinoja kasvattaa kassavirtaa. Tekoälyn avulla yritys voi virtaviivaistaa myyntiprosessia käyttämällä yksityiskohtaisia henkilötietoja luodakseen asiakkaille yksilöllisiä tuote- tai palvelutarjouksia (Davenport, Guha & Grewal 2021). Lisäksi sen avulla voidaan tehostaa toimintaa, lisätä asiakasuskollisuutta ja tukea liiketoiminnan kasvua (Deveau, Griffin & Reis 2023).
Yritysten onkin tärkeää pohtia, miten he voivat hyödyntää tekoälyä, ja sen mahdollistamia muutoksia liiketoiminnassaan. On tärkeää varmistaa, että teknologia pystyy tukemaan yrityksen kasvua ja sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin (Baig et al. 2025). Tekoäly ei ole vain kustannuksia vähentävä työkalu, vaan se on väline, jota hyödyntämällä yritys voi kasvattaa kassavirtojaan.
Tässä artikkelissa pureudumme siihen, kuinka tekoälyn avulla voidaan saavuttaa parempia tuloksia ja kasvattaa myyntiä eli miten muutetaan teknologia ja esimerkiksi olemassa oleva data euroiksi.
Liiketoiminnan kehittämistä tekoälyn avulla
Mikro- ja pk-yritykset toimivat usein kilpailuilla markkinoilla ja resurssit, esimerkkinä työntekijöiden määrä, ovat rajalliset. Tekoälyn avulla voidaan optimoida toimintaa ja automatisoida toistuvia aikaa vieviä tehtäviä. Näistä esimerkiksi asiakaspalvelun, logistiikan ja taloushallinnon toiminnoissa voidaan toistuvia toimintoja tehostaa tekoälyn avulla.
Yrityksen voivat hyödyntää tekoälypohjaisia chatbotteja asiakaspalvelussa vastaamaan asiakkaiden kysymyksiin vuorokauden kaikkina aikoina. Tekoälyllä yritys voi esimerkiksi käsitellä yleisempiä asiakkaiden kysymyksiä ja tarvittaessa tekoäly ohjaa vaativammat kysymykset asiantuntijoille. Chatbottien avulla yritykset voivat palvella suuria asiakasmääriä ns. perusasioissa ja ihmisresurssit vapautuvat muuhun asiantuntijatyöhön.
Logistiikan toiminnoissa tekoälyn avulla yritykset voivat optimoida toimitusketjuja, hallinnoida tuotepalautuksia ja ennustaa varastonhallintaa. Esimerkiksi tekoälyä voidaan hyödyntää analysoimalla asiakaspalautuksia ja päästä kiinni tuotepalautusten juurisyihin.
Näin oli toimittu yrityksessä, jossa tekoälyn avulla paljastui, että asiakkaat, jotka saivat tilaamansa tuotteet kahden päivän kuluessa tilauksesta, palauttivat niitä keskimääräistä vähemmän. Havaittiin myös, että asiakkaat olivat tyytyväisempiä, kun heidän tilaamansa tuotteet tulivat yhdessä lähetyksessä eivätkä jakautuneet useampiin toimituksiin. (SSI-Schäfer 2018.)
Taloushallinnon toiminnoissa tekoäly voi tunnistaa mahdolliset virheet, käsitellä laskut automaattisesti kirjanpitoon sekä ennustaa kassavirtaa. Tekoälyn avulla työprosessit muuttuvat nopeammiksi, tehokkaammiksi ja tarkemmiksi. Rutiinitehtävien siirtäminen tekoälylle voi vähentää kustannuksia ja parantaa asiakaskokemusta. Tekoälyn hyödyntäminen tarjoaa yrityksille monipuolisia mahdollisuuksia toimintojen optimointiin ja manuaalisten tehtävien automatisointiin.
Uusia tulonlähteitä tekoälyn avulla
Yritys voi hyödyntää tekoälyä käyttämällä omaa asiakasdataa analysoimalla asiakaskäyttäytymistä myynnin lisäämiseksi sekä uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseksi. Tekoäly voi esimerkiksi ennustaa asiakkaiden ostokäyttäytymistä, suositella personoituja tuotteita tai optimoida hinnoittelua reaaliajassa. Näiden ratkaisujen avulla yritykset voivat tehostaa myyntiään ja kasvattaa asiakasuskollisuutta, mikä pitkällä aikavälillä lisää kannattavuutta.
Tekoäly mahdollistaa myös täysin uusien liiketoimintamallien syntymisen. Yritykset voivat esimerkiksi hyödyntää tekoälyä alustataloudessa, jossa ne keräävät ja analysoivat käyttäjädataa tarjotakseen räätälöityjä palveluita tai vaikkapa luodakseen ennakoivia markkinointistrategioita. Lisäksi generatiivinen tekoäly voi auttaa yrityksiä luomaan uusia digitaalisia tuotteita, kuten automaattisesti tuotettua sisältöä, virtuaaliassistentteja tai räätälöityjä ohjelmistoratkaisuja asiakkailleen.
Tekoälyn avulla yritys voi tunnistaa potentiaalisia asiakkaita, jotka saattavat olla kiinnostuneita tietystä tuotteesta tai palvelusta. Yrityksen lähestyessä asiakkaita oikeaan aikaan, on mahdollista, että tekoälyn avulla uusia euroja kilahtaa yrityksen kassaan.
Tulee kuitenkin muistaa, että myös muilla yrityksillä on käytössään samat teknologian mahdollistamat keinot. Erottautuminen tuleekin olemaan tärkeää tekoälyajan kilpailussa.
Tekoäly asiakaspolun optimoinnissa
Yrityksen on mahdollista käyttää tekoälyä myös asiakaspolun eri vaiheissa esimerkiksi kohdentamalla markkinointia, kannustamalla lisämyyntiin sekä tukemalla asiakasta ostopäätöksessä. Tekoälypohjaiset analyysit voivat tunnistaa potentiaaliset asiakkaat ja kohdentaa heille personoituja viestejä juuri oikeaan aikaan.
Esimerkiksi koneoppimiseen perustuvat algoritmit voivat analysoida asiakkaan aiempia vuorovaikutuksia ja tarjota hänelle räätälöityjä suosituksia, mikä lisää todennäköisyyttä konversioon. Lisäksi tekoäly voi mukauttaa mainosten ja viestien sisältöä asiakkaan mieltymysten mukaan, mikä tekee markkinoinnista entistä tehokkaampaa.
Tekoälyn rooli ei kuitenkaan rajoitu vain markkinointiin, vaan se voi helpottaa asiakkaan päätöksentekoa ostoprosessin eri vaiheissa. Esimerkiksi virtuaaliassistentit ja chatbotit voivat tarjota reaaliaikaista tuotetietoa ja suosituksia, jolloin asiakas saa tarvitsemansa tiedot ilman, että hänen tarvitsee itse etsiä niitä. Samalla tekoäly voi tunnistaa oston esteitä, kuten epävarmuuden tuotteen soveltuvuudesta, ja tarjota ratkaisuja, kuten asiakasarvioita, vertailuja tai alennuksia.
Tällä tavoin tekoäly auttaa sujuvoittamaan ja optimoimaan asiakaspolkua, parantamaan asiakaskokemusta sekä lisäämään myynnin ja markkinoinnin tehokkuutta
Opi tekoälyä – hyödynnä mahdollisuus
Tekoäly ei ole vain tulevaisuutta – se on jo tässä ja nyt. Yritysten kannattaa vahvistaa tekoälyosaamista ja valjastaa sen monipuolinen käyttö liiketoiminnan ja kannattavuuden kasvattamiseksi.
Helmikuussa 2025 alkavassa AIStart Tekoälyhautomon valmennusohjelmassa pienen maturiteetin yrityksillä on mahdollisuus kasvattaa tekoälyosaamista sekä konkreettisesti tehdä tekoälykokeiluja liiketoiminnan tehostamiseksi.
AIStart Tekoälyhautomo-hanke tarjoaa pk-yrityksille käytännön neuvontaa ja valmennusta tekoälyn soveltamisesta eri liiketoiminnan osa-alueilla. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama ja hankekonsortioon kuuluvat Haaga-Helia (koordinaattori), Espoon kaupunki, Helsingin, kaupunki, Vantaan kaupunki ja Metropolia ammattikorkeakoulu.
Lähteet
Baig, A., Bawcom, A., Wiesinger, A., Stüer, C., Bauer, F., Brown, J., Thareja, S., Hjartar, K., Harrysson, M., Fitzpatrick, M., Janardhanan, R., Bick, R. & Blumberg, S. 2025. New Year’s resolutions for tech in 2025. McKinsey & Company. Luettu 22.1.2025
Davenport, T.H., Guha, A., Grewal, D. 2021. How to Design an AI Marketing Strategy? What the technology can do today—and what’s next by. Harvard Business Review Analytic services. Luettu: 22.1.2025
Deveau, R., Griffin, S. & Reis, S. 2023. AI technology has revolutionized marketing and sales; now, generative AI promises to disrupt the way B2B and B2C players think about customer experience, productivity, and growth. McKinsey & Company. Luettu 22.1.2025
SSI Schäfer IT Solutions GmbH. 2018. Tekoäly logistiikassa – Käsitteet, sovellukset ja tulevaisuudennäkymät. Luettu: 4.2.2025
Kirjoituksen sisällön ideoimisessa on käytetty tekoälyä (ChatGPT4).
Kuva: Shutterstock