Pro
Siirry sisältöön
Liiketoiminta

Alusta-ajattelu uusien liiketoimintojen mahdollistajana

Kirjoittajat:

Tiina Jokinen

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 04.02.2025

Digitalisaation myötä syntyy uusia toimialoja ja liiketoimintamalleja, ja alustatalous on noussut keskeiseksi tekijäksi tässä murroksessa. Myös Haaga-Helia on ottanut alustatalouden eri muodoissa opintojaksoille mukaan ja alustatalouden liiketoimintamallit sopivat hyvin esimerkiksi yrittäjyysopintoihin ja opintojaksoille, joissa kehitetään ja luodaan uusia innovatiivisia yrityksiä.

Mitä tarkoitetaan alusta-ajattelulla?

Alustatalous viittaa liiketoimintamalliin, jossa yritykset luovat digitaalisia alustoja yhdistämään erilaisia käyttäjäryhmiä – kuten kuluttajia ja palveluntarjoajia – keskenään. Tunnetuimpia esimerkkejä alustataloudesta ovat yritykset kuten Uber, Airbnb, Amazon ja Facebook. Nämä yritykset eivät välttämättä itse tuota palveluja tai tuotteita, vaan toimivat välikäsinä, jotka helpottavat vaihdantaa ja vuorovaikutusta eri osapuolten välillä.

Alustatalouden piirteitä (Koponen 2019; Viitanen ym. 2018)

  1. Skaalautuvuus: Alustatalous mahdollistaa nopean kasvun ilman, että yrityksen tarvitsee investoida merkittävästi fyysiseen infrastruktuuriin. Esimerkiksi Uber ei omista autoja, ja Airbnb ei omista kiinteistöjä, mutta molemmat yritykset ovat saavuttaneet globaalin mittakaavan.
  2. Verkostoefekti: Alustataloudessa verkostoefektit ovat keskeisiä. Mitä enemmän käyttäjiä alustalla on, sitä arvokkaammaksi se tulee kaikille osapuolille. Tämä voi luoda vahvan kilpailuedun ja vaikeuttaa uusien toimijoiden pääsyä markkinoille.
  3. Datavetoinen liiketoiminta: Alustat keräävät valtavasti dataa käyttäjistään, mikä mahdollistaa palvelujen räätälöinnin ja parantamisen jatkuvasti. Data auttaa myös yrityksiä tekemään paremmin informoituja päätöksiä ja ennakoimaan trendejä.

Perinteinen lineaarinen liiketoimintamalli kilpailee yksisuuntaisesti alentamalla kustannuksia ja määriä kasvattamalla, kun taas alustaliiketoiminta kilpailee kaksisuuntaisesti tuottamalla verkostovaikutuksen avulla arvoa. Mitä enemmän käyttäjiä alustalla on, sitä arvokkaammaksi se muuttuu kaikille osapuolille. Suurempi käyttäjäkunta houkuttelee lisää tuottajia ja palveluntarjoajia alustalle, mikä puolestaan lisää käyttäjien tarjontaa ja valinnanvaraa. (Viitanen ym. 2018.)

Alusta-ajattelu on erilainen tapa ajatella ihmisryhmien, kuten yritysten keinoja ja tavoitteita. Arvoketjun tehostamisen sijaan yritys pyrkii tuomaan erilaisia ryhmiä yhteen mahdollisimman hyödyllisillä tavoilla. Oikeiden toimenpiteiden tekeminen (effectiveness) korostuu tehokkaan tekemisen sijaan (efficiency). (Koponen 2019.)

Yrityshautomossa syntyy uusia alustatalouteen pohjautuvia liikeideoita

Haaga-Helian StartUp School palvelee niin uransa alussa olevia ideanikkareita kuin kokeneita yritysmaailman konkareitakin. StartUp school järjestää joka vuosi 15 opintopisteen esihautomo-ohjelman, joka on tarkoitettu oman yritysidean tai oman olemassa olevan yrityksen kehittämiseen. Esihautomo-ohjelma on 12 viikon tehokuuri liiketoiminnan käynnistämiseen, idean testaamiseen, sparrailuun ja kehittämiseen. Ohjelma päättyy Demo Dayhin, jossa aloittelevat yrittäjät pitchaavat omaa liikeideaa tuomaristolle.

Komero

Erik Ramm-Schmidt on suunnitellut vaatteiden kiertotaloutta tukevan www.komero.online sovelluksen. Komero vastaa akuuttiin ja todelliseen asiakastarpeeseen. Sovellus ratkaisee perheiden vaatehallinnan ongelman automatisoiden perheiden vaatekomeron. Sovellus tunnistaa esimerkiksi pieneksi käyneet vaatteet ja laittaa ne automaattisesti myyntiin. Erik on koodannut innovaatiosta jo toimivan pilottiversion ja voitti Haaga-Helian StartUp -schoolin liikeideakilpailun keväällä 2024.

Jobbies

Sini Turusen digitaalisen vuokratuolin Jobbies liikeidea lähti omasta hyvinvointiyrittäjän tarpeesta. Ideana on, että ’Yhdistetään taito ja tarve entistä helpommin’. Kyseessä on alusta, joka tarjoaa helpon tavan hyvinvointialan yrityksille palkata ammattilaisia tarpeen mukaan sekä työntekijöille alustan joustavaan työntekoon omien aikataulujen mukaisesti.

Alusta-ajattelu on ollut jo monia vuosia yritysten liiketoiminnassa mukana, mutta ajattelumalli käsitteenä on edelleen ikään kuin piilossa yritysten toiminnassa, vaikka erilaiset applikaatiot palveluineen toimivat yleensä alustaperiaatteella. Tätä tulisi tuoda enemmän näkyväksi myös liiketalouden opinnoissa.

Lähteet

Koponen, J. 2019. Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit. Alma Talent Oy.

Viitanen, J., Paajanen, R., Loikkanen, v. ja Koivistoinen A. 2018.
Digitaalisen alustatalouden tiekartasto. Business Finland.

Kuva: Shutterstock