Liikuntayritykset kilpailevat ihmisten arvokkaasta vapaa-ajasta, eikä tätä kilpailua ole aivan helppoa voittaa. Yritykset ovat usein hyviä tuottamaan laadukasta liikuntapalvelua, mutta se ei aina riitä herättämään asiakkaiden mielenkiintoa eikä takaa asiakastyytyväisyyttä.
Palvelumuotoilu tarjoaa menetelmiä palvelun tarkasteluun asiakkaan näkökulmasta. Sitä hyödyntämällä on mahdollista kehittää palvelun laatua ja asiakastyytyväisyyttä (Andreassen ym. 2016, 23). Palvelumuotoilu perustuu asiakkaiden syvälliseen ymmärtämiseen, mikä auttaa yritystä myös kohdentamaan markkinointiaan ja terävöittämään ydinviestiään.
Uusia ja kehitettyjä palveluita
Kehitimme liikunta-alan palveluita Haaga-Helia ja LAB ammattikorkeakoulujen yhteisessä LIPA (Liikuntayritysten liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen) -hankkeessa, jossa oli mukana kymmenen liikunta-alan yritystä. Kaksivuotisessa hankkeessa yritykset kehittivät palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen valitsemiaan palveluita yhdessä hanketiimin kanssa.
Kehittämisen tuloksena syntyi sekä kokonaan uusia että kehitettyjä olemassa olevia palveluita. Yhdessä yrityksessä luotiin uusi palvelu yrityksen näkökulmasta kokonaan uudelle kohderyhmälle, ja kehitystyö on jatkunut hankkeen päättymisen jälkeenkin. Tarve palvelulle nousi asiakaskyselyiden ja -haastatteluiden kautta, mikä osoittaa, että asiakkaita kannattaa kuulla ja osallistaa palveluiden kehittämiseen.
Useassa yrityksessä olemassa olevia palveluita sekä markkinointiviestintää viilattiin vastaamaan asiakkaiden tarpeita ja toiveita. Mukana olevat yritykset olivat hyvin erilaisia ja eri kohdassa elinkaartaan, joten myös kehittämisen kohteet vaihtelivat. Toisissa yrityksissä palveluiden viemisessä tuotantoon onnistuttiin paremmin kuin toisissa. Kaikki yritykset lähtivät kehittämiseen kuitenkin ennakkoluulottomasti ja avoimin mielin, mikä mahdollisti onnistumiset.
Uutta osaamista ja yhteistyötä
Yrittäjät kokivat palvelumuotoiluprosessit pääosin hyvin toteutetuiksi ja osallistumisen hankkeeseen kannattavaksi. Prosessi lisäsi heidän osaamistaan palvelumuotoilun saralla ja tarjosi uusia näkökulmia, joita ei ilman ulkopuolista apua olisi välttämättä löytynyt. Asiakasymmärrysvaihe, jossa kerättiin tietoa asiakkaista eri menetelmin, tietojen pohjalta luodut asiakaspersoonat sekä palveluiden ideointi toivat lisäarvoa ja uusia näkökulmia palveluiden kehittämiseen.
Haasteina nähtiin prosessien melko pitkä aikaikkuna, pienyrittäjien rajalliset resurssit ja kehittämiskohteen määrittely alussa. Prosessin alussa ei tiedetä lopputulosta, mikä vaikeuttaa kehittämiseen käytettävien resurssien kohdentamista. Kehittämisehdotuksina esitettiin prosessin jakamista pienempiin osiin, tiiviimpää toteuttamista sekä selkeämpää suunnitelmaa heti alusta alkaen.
Kokonaisuutena ulkopuolinen sparraus ja asiantuntijuus olivat tärkeitä palveluiden kehittämisessä. Paljon työkaluja ja menetelmiä jäi käyttöön arjen kehittämistyöhön. Palvelumuotoilu koettiin toimivaksi menetelmäksi palveluiden kehittämiseen, ja moni aikoi jatkaa oppien hyödyntämistä jatkossa. Yhteistyö korkeakoulujen kanssa nähdään yrityksissä ehdottomasti mahdollisuutena, ja tämä yhteistyö jatkuu hankkeen päätyttyä erilaisissa opiskelijaprojekteissa, joista ensimmäiset ovat jo suunnitteilla.
LIPA – Liikuntayritysten liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen
Hanke on saanut Euroopan alue kehitys rahaston (EAKR) tukea. Rahoittajana on toiminut Päijät-Hämeen Liitto.
Hanketta on toteuttanut Haaga-Helia (päätotetuttaja) ja LAB (osatoteuttaja) ammattikorkeakoulut. Hanke edustaa Palveluliiketoiminnan kehittämisen ja muotoilun tutkimusaluetta.
Hankkeen kesto 1/2023-12/2024.
Hankkeen kokemukset ja tulokset on koottu “Helppoa palvelumuotoilua liikunta-alan yrityksille” -julkaisuun. Siinä on kuvattu kehittämisprosessien pohjalta luotu, liikunta-alalle kohdennettu palvelumuotoiluprosessimalli, joka ohjaa palveluiden kehittämiseen palvelumuotoilua hyödyntäen. (Romo ym. 2024.) Julkaisu sisältää myös keskeisimpiä, hyväksi havaittuja työkaluja ja menetelmiä kehittämisen eri vaiheisiin.
Julkaisun sisältö on vapaasti kaikkien saatavilla ja hyödynnettävissä.
Lähteet
Andreassen, T.W., Kristensson, P., Lervik-Olsen, L., Parasuraman, A., McColl-Kennedy, J.R., Edvardsson, B. & Colurcio, M. 2016. Linking service design to value creation and service research. Journal of Service Management, 27, 1, s. 21-29.
Haaga-Helia. 2024. LIPA – Liikuntayritysten liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen -hanke. Viitattu 10.12.2024.
Romo, A., Harmokivi-Saloranta, P., Kiviluoto-Heinonen, L., Kangas, S., Stellberg, T. & Orpana, T. 2024. Helppoa palvelumuotoilua liikunta-alan yrityksille. Haaga-Helia julkaisut 16/2024. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Helsinki. Viitattu 10.12.2024.
Ahti Romo työskentelee liikunnan ja hyvinvoinnin lehtorina Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Vierumäen yksikössä ja toimi LIPA-hankkeen päätoteuttajan projektipäällikkönä.
Sanna Kangas työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä ja toimi LIPA-hankkeen osatoteuttajan projektipäällikkönä.