Pro
Siirry sisältöön
Tutkimus ja kehittäminen

Tavoitteena vastuullinen ja inklusiivinen oppilaitoskulttuuri, välineenä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö

Osallistava tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyö vapaan sivistystyön oppilaitoksissa -sarjan neljäs osa.

Kirjoittajat:

Ruut Kaukinen

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Jenniina Bies-Wikgren

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 16.01.2025

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö kuuluu jokaisen koulutuksen järjestäjän velvoitteisiin. Velvoite on toki merkittävä syy edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, mutta tärkeämpää on pyrkimys aidosti vastuulliseen ja inhimillisesti kestävään toimintakulttuuriin. Ei siis siksi, että on pakko, vaan koska halutaan parempaa.

Yleisluonteisista aikeista konkreettisiin toimenpiteisiin

Nykytilaselvityksessä kerättyä aineistoa analysoidaan siten, että tunnistetaan syrjimättömyyttä ja tasa-arvoa edistäviä rakenteita, prosesseja ja vuorovaikutusta sekä tunnustetaan niihin liittyviä kehittämistarpeita. Selkeät ja konkreettiset toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi kirjataan toimintasuunnitelmaksi.

Mikkolan (2023) selvityksen mukaan suunnitelmissa esitetyt tavoitteet ovat tällä hetkellä vapaan sivistystyön oppilaitoksissa yleisluonteisia ja vaikeasti mitattavissa. Ylätasolle jäävien tavoitteiden ja toimenpiteiden toteuttaminen on vaikeaa ja arvioiminen haasteellista. Abstraktille tasolle jäänyt toimintasuunnitelma ei myöskään toimi oppilaitoksen kehittämisen välineenä.

Laadukkaaseen toimintasuunnitelmaan sisällytetään selkeiden, konkreettisten ja mittavien tavoitteiden sekä toimenpiteiden lisäksi myös aikarajat ja vastuutahot. Tavoitteiden tulee olla kaikkien tiedossa, jotta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötä voidaan johtaa (esim. Fullan, Adam & Quinn 2016).

Työn ja opiskelun monimuotoisuus

Vapaan sivistystyön oppilaitoksissa koulutuksen toteutustavat ovat moninaisia, ja niiden kesto vaihtelee lyhytkursseista vuosikursseihin. Pääsääntöisesti oppijat osallistuvat koulutukseen vapaaehtoisesti.

Osa opetushenkilöstöstä työskentelee monipaikkaisesti eli opettaa useassa oppilaitoksessa samanaikaisesti. Tuntiopettajan työsuhde voi olla vain muutaman tunnin mittainen.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman konkreettisissa toimenpiteissä on huomioitava työn ja opiskelun monimuotoisuus.

Vinkit vapaan sivistystyön oppilaitoksille

Hyvä toimintasuunnitelma sisältää

  • konkreettisia ja saavutettavissa olevia toimenpiteitä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden ylläpitämiseksi ja edistämiseksi huomioiden vapaan sivistystyön erityispiirteet,
  • aikataulun toimenpiteiden toteutukselle ja seurannalle,
  • vastuunjaon toimenpiteiden suunnittelusta, toteutuksesta ja seurannasta
  • mittarit, joiden avulla toimintasuunnitelman toteutumista mitataan ja seurataan. Mittarit voivat olla esimerkiksi oppilaitoksen vuosikelloon rakennettuja kyselyitä ja tapahtumia.

Kuva. Esimerkki toimintasuunnitelmasta.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on parhaimmillaan aktiivisesti oppilaitoksen arjen toimintaa ohjaava suunnitelma, ei arkistoon jäävä dokumentti. Konkreettinen ja arkeen joustavasti sulautettavissa oleva toimintasuunnitelma on sen tärkein osa.

Hyödyllinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma sisältää siis kuvauksen nykytilaselvityksen toteuttamisesta ja konkreettisen toimintasuunnitelman. Seuraavassa kirjoituksessamme kuvaamme, miten nämä paikantuvat tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslainsäädännön viitekehyksessä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman muotoon.

OTE – Osallistavan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun johtaminen vapaassa sivistystyössä on Opetushallituksen rahoituksella vuosina 2024–2025 toteutettava vapaan sivistystyön pedagogiselle henkilöstölle ja johdolle suunnattu täydennyskoulutushanke.

Hankkeen tavoitteena on lisätä tietoa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön lähtökohdista ja sisällöistä, vahvistaa tietoa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön merkityksistä ja vastuista sekä antaa valmiuksia johtaa ja fasilitoida osallistavaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelutyötä.

Lähteet

Fullan, M., Adam, E. &. Quinn, J. 2016. The taking action guide to building coherence in schools, districts, and systems. Corwin, Thousand Oaks. California

Mikkola, A. 2023. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Pdf-tiedosto. Raportit ja selvitykset 2023:7a . Opetushallitus. Helsinki.