Jääkö oppilaitoksenne tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma lain velvoitteen täyttäväksi, passiiviseksi asiakirjaksi? Vai mahdollistaako se aktiivisia toimenpiteitä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi oppilaitoksen rakenteissa ja vuorovaikutuksessa?
Jotta jälkimmäinen vaihtoehto olisi totta yhä useammassa vapaan sivistystyön oppilaitoksessa, olemme haastaneet vapaan sivistystyön toimijoita kohti osallistavaa otetta oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyössä. Tässä tekstissä pohdimme, mitä osallisuus tarkoittaa ja miten se toteutuu käytännössä? Miten sitä voitaisiin vahvistaa?
Inklusiivinen eli moninaisuutta arvostava ja kaikkien oppimisyhteisön jäsenten osallisuutta vahvistava toimintakulttuuri lähteäeoppilaitoksen strategiasta, ja se edellyttää johdon herkkyyttä havaita muutostarpeita ja kannustaa kriittiseen ajatteluun. Osallistava tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyö onkin luonteenomaista vapaan sivistystyön oppilaitoksille, koska vapaan sivistystyön tavoitteena on kannustaa yhteiskunnalliseen toimijuuteen ja julkiseen keskusteluun osallistumiseen.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyössä tulisi saada kaikkien ääni kuuluviin
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman tekemiseen tulee osallistaa oppijoita, henkilöstöä ja muita sidosryhmiä, kuten huoltajia (Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 609/1986, 5 a §). On kiistatonta, että osallistuminen lisää sitoutumista aktiiviseen toimintaan.
Havaintojemme mukaan oppilaitosten oppijoita ja henkilöstöä ei kuitenkaan osallisteta riittävästi (ks. myös Mikkola 2023). Pahimmassa tapauksessa suunnitelman tuottaa pienessä oppilaitoksessa yksi henkilö. Syynä tähän on erityisesti resurssien puute mutta myös hajanainen ymmärrys siitä, miten ja miksi tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia tulisi työstää.
Mihin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyössä osallistutaan?
Osallistuminen voi olla hyvin eri tasoista (esim. Nivala & Ryynänen 2024). Käytännössä se voi tarkoittaa, että esimerkiksi kansalaisopiston iltakurssin osallistuja täyttää yhden kyselylomakkeen. Toisaalta taas vaikkapa kansanopiston oppija voi olla pitkään ja aktiivisesti mukana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöryhmässä.
Onkin tärkeää mahdollistaa erilaista osallistumista siten, että jokainen vapaan sivistystyön oppilaitoksen oppija sekä henkilöstön ja merkittävän sidosryhmän jäsen voi tuoda esiin kokemuksiaan ja havaintojaan. Tarkoitus on ylläpitää niitä asioita, jotka edistävät tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta oppilaitoksen arjessa, sekä parantaa esille nousseita epäkohtia. Olennaista on, että toimenpide-ehdotuksia haetaan heiltä, joita asiat koskevat.
Osallistava suunnittelu varmistaa, että kaikkien näkökulmat tulevat huomioiduiksi ja toimenpiteet pohjautuvat todellisiin tarpeisiin. Mitä konkreettisempia toimenpiteet ovat, sitä helpompi on saada niiden kohderyhmiä yhteiseen arviointiin.
Vinkit vapaan sivistystyön oppilaitoksille
Tässä kaksi vinkkiä, miten osallisuutta voi vahvistaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyössä:
Perustakaa työryhmä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyöhön. Huolehtikaa, että ryhmä on mahdollisimman moninainen (eri oppiaineet ja kurssit, eri ikäryhmät, eri sukupuolet). Oppijoiden lisäksi mukana tulee olla oppilaitoksen edustajia sekä tarvittaessa ulkopuolisia henkilöitä ja asiantuntijoita. Ryhmä voi muodostua pysyväksi, mikä vahvistaa jatkuvaa, osallistavaa kehittämistyötä ja tukee yhteiseen keskusteluun osallistumista. Huomioikaa mahdollisuudet verkostotyöryhmään pienten oppilaitosten kesken.
Hyödyntäkää vähemmistöryhmien sekä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävien järjestöjen, yhdistysten ja asiantuntijoiden osaamista erityiskysymyksissä, kun laaditte tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia. Yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa voidaan vahvistaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien laadintaa ja toteutumista esimerkiksi koulutuksien kautta, viestinnässä, nykytilaselvityksen työpajoissa tai teemapäivissä.
OTE – Osallistavan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelun johtaminen vapaassa sivistystyössä on Opetushallituksen rahoituksella vuosina 2024–2025 toteutettava vapaan sivistystyön pedagogiselle henkilöstölle ja johdolle suunnattu täydennyskoulutushanke.
Hankkeen tavoitteena on lisätä tietoa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön lähtökohdista ja sisällöistä, vahvistaa tietoa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön merkityksistä ja vastuista sekä antaa valmiuksia johtaa ja fasilitoida osallistavaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelutyötä.
Lähteet
Mikkola, A. 2023. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelu vapaan sivistystyön oppilaitoksissa. Pdf-tiedosto. Raportit ja selvitykset 2023:7a . Opetushallitus. Helsinki.
Nivala, E. & Ryynänen, S. Sosiaalipedagogiikka: Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa ja kestävää elämää. Gaudeamus. Helsinki.