Vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi monilla aloilla, ja mediasuunnittelu ei ole tästä poikkeus. Kuluttajat ovat yhä tietoisempia valinnoistaan ja odottavat brändeiltä myös eettisiä käytäntöjä. Vastuullinen mediasuunnittelu voi auttaa brändejä erottumaan kilpailijoistaan ja luomaan syvempiä suhteita asiakkaihin.
Sosiaalisen median kanavat sekä uudenlaiset mainosmuodot edesauttavat median nopeaa kuluttamista ja sitä kautta kuluttajista on tullut entistä valikoivampia median käyttäjiä. He haluavat vain itselleen tarkoituksenmukaista viestintää juuri haluamassaan kanavassa. Mediasuunnittelussa vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, koska se auttaa rakentamaan luottamusta yleisön ja mainostajien välillä.
Tässä kirjoituksessani haluan nostaa esille mediasuunnittelun merkityksen markkinoinnin keskiössä ja samalla korostaa sen vastuullisuutta. Vastuullisuus mediasuunnittelussa voidaan jakaa viiteen eri osa-alueeseen.
Oikea kohdentaminen
Kaikkein tärkeintä mediasuunnittelussa on oikean kohderyhmän löytäminen ja ymmärtää kohderyhmän tarpeita ja arvoja. Oikea kohdentaminen varmistaa, että mainokset tavoittavat oikean yleisön, mikä lisää mainonnan tehokkuutta ja vähentää hukkaan menevää mainontaa tai pikemminkin mainoseuroja. Paljon käydään vieläkin keskustelua siitä, kuinka paljon mainonnasta menee hukkaan eli ei tavoiteta haluttua kohderyhmää. Luotettava mittaaminen ja tulosten oikeanlainen raportointi auttavat mainostajia ymmärtämään kampanjoidensa vaikutukset ja tekemään tarvittavia muutoksia sekä sisältöön että mediavalintoihin.
Usein globaalien mediajättien kohdeyleisö on rakennettu maailmalta saadun tiedon perusteella, jolloin kohderyhmän keskimääräinen kuluttaja on globaali kuluttaja. Kun taas kotimaassa toimivien medioiden kuluttajat rakentuvat siihen tutkimustietoon, minkälainen on suomalainen kuluttaja. Tämä tutkimustieto tuo viestin lähemmäksi oikeanlaista kohderyhmää ja tavoittavat sen oikeanlaisena oikeassa kanavassa saaden aikaan oikeanlaisen vaikutuksen. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinointiviestinnän tulee olla kulttuurisesti herkkiä ja huomioida erilaiset taustat ja näkökulmat.
Sisällöntuotannon eettisyys
Vastuullisen mediasuunnittelun toinen tärkeä asia on eettinen sisällöntuotanto. On tärkeää, että markkinointiviestinnässä kerrotaan totuudenmukaista tietoa: vältetään siis harhaanjohtavia viestintää sekä stereotypioita. Eettinen sisällöntuotanto rakentaa luottamusta kuluttajien keskuudessa sekä edistää brändin positiivista imagoa. Suomessa toimivat mediat toimivat yhteistyössä mainostajien kanssa ja varmistavat, että mainokset eivät ole harhaanjohtavia tai vahingoita tiettyjä ihmisryhmiä.
Kestävät mediavalinnat
Kestävien mediavalintojen tekeminen tarkoittaa sellaisten mediatalojen suosimista, jotka noudattavat eettisiä periaatteita, kuten toimittajien riippumattomuutta, tasa-arvon edistämistä sekä ihmisoikeuksien kunnioittamista. Tässä asiassa suomalaiset mediatalot toimivat vastuullistesti.
Mainostaja voi siis valita kotimaassa toimivan median, joka tuottaa luotettavaa, objektiivista ja monipuolista sisältöä ja näin tukee onnistuneesti mainostajan viestiä toimituksellisella sisällöllä. Kuluttajat puolestaan suosivat medioita, jotka edistävät yhteiskunnallista keskustelua ja yhteisymmärrystä. Tukemalla myös paikallisia medioita, jotka kunnioittavat ja edistävät kulttuurista monimuotoisuutta, voidaan ylläpitää kestävää ja moniarvoista kotimaista mediakenttää.
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Mediasuunnittelun vastuullisuus ulottuu myös yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Yritykset voivat käyttää markkinointiviestintäänsä edistääkseen tärkeitä kysymyksiä, kuten ympäristönsuojelua, tasa-arvoa sekä yhteisöllisyyttä. Vastuullinen mediasuunnittelu voi siis toimia voimakkaana välineenä positiivisten muutosten aikaansaamiseksi. Parhaiten vaikuttaminen onnistuu käyttämällä kotimaassa toimivia puolueettomia medioita, joiden katsoja-, kuuntelija- ja lukijakohderyhmät ovat hyvin tiedossa.
Mittaaminen ja raportointi
Mittaaminen ja raportointi ovat viides keskeinen osa vastuullisessa mediasuunnittelussa. Suomalaiset mediat ovat usein paremmin kohdennettuja ja suunnattu tietylle maantieteelliselle alueelle tai väestöryhmälle. Tämä tekee kohderyhmän tavoittamisen ja mittaamisen helpommaksi. Näin viestinnän vaikuttavuuden mittaaminen on helpompaa, koska viestit tavoittavat todennäköisesti juuri halutun yleisön. Kansainväliset mediat puolestaan palvelevat laajempaa, monikansallista yleisöä, mikä tekee mittaamisesta vaikeampaa, koska yleisöjen taustat, käyttäytyminen ja mediankäyttötavat voivat vaihdella paljokin kohderyhmän sisällä.
Suomalaisilla medioilla on pääsy paikallisiin mittausjärjestelmiin ja tietoihin. Esimerkiksi suomalaiset mediat käyttävät yleisesti hyväksyttyjä mittausjärjestelmiä, kuten Finnpanel sekä KMT, jotka tarjoavat tietoa suomalaisten mediankäytöstä. Kansainvälisissä medioissa mittausjärjestelmät voivat vaihdella maasta ja mediasta riippuen, ja datan saaminen voi olla vaikeampaa tai epäyhtenäisempää.
Suomalaiset mainostajat, mediat ja mediasuunnittelijat tuntevat siis paremmin paikallisen yleisönsä ja pystyvät kohdentamaan yhdessä viestin tehokkaammin. Kansainvälisissä medioissa yleisöt ovat usein moninaisia ja vaihtelevat eri markkina-alueilla, mikä voi vaikeuttaa segmentointia ja kampanjoiden vaikuttavuuden mittaamista.
MediaGurulla vastuullisen mediasuunittelun perusteet
Suurin osa mediatalojen tuloista tulee mainonnasta, ja laadukkaan journalismin sekä suomalaisen sisällön elinvoimaisuuden turvaamiseksi on tärkeää, mihin yritykset investoivat mainoseurojaan. Vaikka moni yritys puhuu vastuullisuuden puolesta, todellisuudessa ne eivät aina investoi vastuullisesti mediaan.
Haaga-Helian MediaGuru-hanke tarjoaa mahdollisuuden oppia vastuullisemman mediasuunnittelun ensi askeleleet. Hanke tarjoaa digitaalisen moduulipohjaisen koulutuskokonaisuuden kotimaassa toimiville mediaryhmille. Hankkeen tavoitteena on päivittää mediamarkkinoinnin parissa työskentelevien henkilöiden ja alalle haluavien osaaminen vastaamaan paremmin nykyisiä mediaryhmien vaatimuksia.
MediaGuru -hanke toteutetaan yhteistyössä ScreenForcen, RadioMedian, Aikakausmedian, Media Metrics Finland Oy:n ja Ulkomainosliiton kanssa. Hanke on osa uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 -ohjelmaa ja on Euroopan unioinin osarahoittama.
Tekstin editointi: Marianne Wegmüller
Kuva: Shutterstock