Strategian rakentaminen organisaatiossa, kuten korkeakoulussa, tarkoittaa usein myös kulttuurimuutoksen johtamista. Tällaisessa muutoksessa on tärkeää inspiroida yhteisön jäseniä käyttämään luovuuttaan ja löytämään uusia tapoja toimia sekä kehittyä niin ammatillisesti kuin henkilökohtaisesti (Kulmala & Rosvall 2022).
Haaga-Helian uuden mission, vision ja strategian rakentaminen tarjoaa konkreettisen mahdollisuuden soveltaa muutosjohtajuuden periaatteita ja mahdollistaa merkittävän oppimiskokemuksen koko yhteisölle ja varsinkin opiskelijoille.
Muutosjohtaminen
Muutosjohtaminen, eli transformatiivinen johtajuus, on viitekehys, jossa inspiroidaan ja sitoutetaan yhteisön jäseniä muutosten toteuttamiseksi organisaatiossa. Se keskittyy lojaalisuuden, luottamuksen ja kunnioituksen rakentamiseen. (Northouse 2022.)
Muutosjohtaminen kietoutuu tiiviisti muihin johtamisen osa-alueisiin, kuten strategiseen johtamiseen, henkilöstöjohtamiseen ja operatiiviseen johtamiseen. Näiden osa-alueiden keskinäinen vuorovaikutus on keskeistä erityisesti strategiatyössä, jossa muutosten onnistunut toteuttaminen edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa.
Muutosjohtamisessa tärkeää on löytää tasapaino inspiroivan vision ja käytännön toteutuksen välillä, sillä muutosprosessit voivat kohdata vastarintaa organisaation eri tasoilla. Tämän vuoksi vuorovaikutus ja osallistava lähestymistapa ovat olennaisia muutosta johdatessa.
Opiskelijoiden osallistaminen ja inspiroiminen
Strategian rakentamisen prosessi on usein monimutkainen ja vaatii eri sidosryhmien sitoutumista ja osallistumista. Käytännönläheinen lähestymistapa, jossa selkeät tavoitteet ja tehokas viestintä ovat keskiössä, voi auttaa muutosjohtamisen toteuttamisessa strategiatyössä.
Opiskelijoiden osallistaminen strategiaprosessiin edellyttää, että heille annetaan mahdollisuus vaikuttaa, jakaa näkemyksiään ja olla mukana päätöksenteossa. Tämä paitsi kehittää opiskelijoiden muutosjohtamisen taitoja, myös auttaa heitä ymmärtämään strategian merkityksen osana organisaation toimintaa. Samalla opiskelijat oppivat, miten he voivat toimia tulevaisuuden johtajina ja muutosagentteina. (Northouse 2022.)
Osallistuminen strategiatyön konkretiaan mahdollistaa oppimisen
Avoin ja rakentava dialogi on keskeinen elementti muutosjohtamisessa. Se mahdollistaa yhteisöllisen strategian kehittämisen ja varmistaa, että strategia heijastaa organisaation jäsenten tarpeita ja odotuksia, myös opiskelijoiden. Muutosjohtamisen yksi tärkeä ulottuvuus on älyllinen stimulointi (Northouse 2022), joka kannustaa opiskelijoita haastamaan vallitsevia käytäntöjä ja kehittämään uusia näkökulmia.
Esimerkiksi Haaga-Helian strategiatyössä opiskelijat voivat harjoitella muutosprojektien viestintää ja opinnollistaa osia opinnoistaan osallistumalla strategiaprosessiin. Tämä käytännön kokemus luo turvallisen ympäristön, jossa opiskelijat voivat harjoitella muutosjohtamisen taitoja ja valmistautua työelämän vaatimuksiin.
Käytännön sovelluksina opiskelijat voivat osallistua strategiatyöhön työpajoissa, joissa he kehittävät ja viestivät strategisia ratkaisuja. Lisäksi strategiaprosessin tehtäviä voidaan opinnollistaa osaksi opintoja: esimerkkinä viestintäkampanjoiden suunnittelu ja toteutus. Reflektoimalla kokemuksiaan oppimispäiväkirjoissa opiskelijat syventävät ymmärrystään muutosjohtamisesta.
Strategiatyön käytäntöön osallistumalla opiskelijat kehittyvät tulevaisuuden johtajina, samalla kun heidän panoksensa tukee organisaatiota uusien tavoitteiden ja strategian luomisessa.
Lähteet
Kulmala, S., & Rosvall, P. 2022. Yrityskulttuuri käytännössä: Konkretiaa tavoitekulttuurin muotoiluun. Alma Talent.
Northouse, P. G. 2021. Leadership: Theory and practice. Sage publications.
Kuva: Haaga-Helia