Pro
Siirry sisältöön
Viestintä ja markkinointi

Tekoäly luovan kirjoittamisen työvälineenä

Kirjoittajat:

Merike Koskinen

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Katriina Kolu

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 21.11.2024

Luovan sisällöntuotannon keskiössä on kyky tuottaa kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä. Tarinat ja kuvaukset ovat aina kiehtoneet kuulijoita, ja nykyisessä informaatiota tulvivassa mediaympäristössä taito koukuttaa lukija korostuu. Tässä kirjoittajan apuun voi tulla tekoäly.

Tekoälyä käytetään jo nyt sisällöntuotannossa markkinointi- ja viestintäasiantuntijoiden apuna. Koska tekoäly perustuu olettamuksiin ja todennäköisyyksiin, se ei siinä mielessä tuota uutta tai luovaa. Olemme kuitenkin havainneet Luovan kirjoittamisen opintojaksollamme, että tekoäly pystyy siivittämään opiskelijoita luoviin ratkaisuihin monin eri tavoin ja siten auttaa opiskelijoita lisäämään luovaa ajatteluaan.

Tekoäly ideanikkarina

Tekoäly voi toimia inspiraation lähteenä. Siltä voi pyytää apua ideointiin, ja se voi myös lievittää niin sanottua tyhjän paperin kammoa. Monet opiskelijamme ovat käyttäneet tekoälyä keskustelukumppanina ideoimaan juonenkäänteitä tai rakentamaan kiinnostavia hahmoja. Alustavan ehdotuksen muokkaaminen tehostaa prosessikirjoittamista ja saa flow-tilan käyntiin nopeammin, kun ei sisällöntuotannossa tarvitse lähteä liikkeelle nollasta.

Näkökulma vaihtuu

Tekoälyltä voi pyytää apua eri näkökulmien tarkasteluun ja kirkastamiseen. Luovan kirjoittamisen opintojaksolla käytämme näkökulmaan liittyvää kirjoitustehtävää, jossa opiskelijoiden tulee laatia sammakon kirje kotiin ja kuvailla, minkälaista on raparperin alla. Tehtävän tavoitteena on asettua sammakon näkökulmaan ja suunnitella kirjeeseen erottuva ja kiinnostava draaman kaari.

Tarinan tavanomainen ja yleinen lähestymistapa on ennalta arvattava: sammakko lähtee seikkailulle lammen toiselle puolelle ja säikähtää käärmettä, petolintua, autoa tai ihmistä. Tarinaan saa kuitenkin kiinnostavuutta ja erottuvuutta tutkimalla tekoälyn avulla, mitä erilaisia sattumuksia tai vaaroja sammakot voivat kohdata elinympäristössään. Lisäksi voi tekoälyavusteisesti miettiä poikkeavaa näkökulmaa, esimerkiksi miten ihminen hyödyntää sammakoita. Näin tarina saattaakin päätyä ranskalaiskokin pataan, lemmikkiterraarioon tai vaikkapa ilmaston tutkijan suurennuslasin alle.

Tekoäly ei siis itse ainakaan aluksi osaa ehdottaa poikkeavaa draaman kaarta, mutta sen antamat ideat toimivat hyvinä ponnahdusalustoina tarinan kehittelylle.

Tekoälyn rooli tekstin sujuvoittamisessa

Luovassa sisällöntuotannossa on tärkeää hallita erilaiset äänensävyt ja tyylilajit. Tekoäly voi auttaa ymmärtämään kohderyhmää, sujuvoittamaan tekstiä ja rohkaista kokeilemaan uusia, poikkeavia tyylejä. Edelleen tekoälyä voi pyytää vähentämään substantiivitautia sanavalinnoissa, korvaamaan olla-verbejä verevämmillä vaihtoehdoilla ja lisäämään kuvailevaa kieltä. Näin tekstistä tulee elävämpää ja kiinnostavampaa.

Tekoälyn käyttö lisää sisällön erottuvuutta

Luovan kirjoittamisen opintojakson oppimistavoitteina on oman kertojaäänen kehittäminen, erilaisten tekstilajien ja -tyylien hallitseminen, tekstien kohderyhmälähtöisen muokkaamisen taito erilaisiin tavoitteisiin, tilanteisiin ja kanaviin sopiviksi vastuullisuusnäkökulmat huomioiden sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen tekstien muokkaamisessa. Nämä tavoitteet hallitsemalla sisällöstä tulee erottuvaa ja kiinnostavaa.

Oman kokemuksemme mukaan tekoälyn käyttö opintojaksolla keskustelukumppani-sparrailijana kohentaa opiskelijoiden tekstien laatua, omaperäisyyttä ja erottuvuutta. Se ei kuitenkaan korvaa kirjoittajan omaa luovuutta ja kertojaääntä, vaan on vain yksi väline kirjoittajan työkalupakissa. Inhimillistä kokemusta ja tunteita, jotka tekevät tarinoista ainutlaatuisia ja merkityksellisiä, ei voi keinotekoisesti välittää.

Luovan kirjoittamisen ydin on edelleen ihmisten kyvyssä kertoa tarinoita, jotka koskettavat ja inspiroivat.

Kuva: Shutterstock