Pro
Siirry sisältöön
Tekoäly

Miten opettaja voi ohjeistaa opiskelijaa käyttämään tekoälyä oppimisen tukena

Kirjoittajat:

Pia Kiikeri

lehtori
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Julkaistu : 19.11.2024

Tekoäly on nopeasti kehittyvä teknologia, joka tarjoaa opiskelijalle monia mahdollisuuksia käyttää tekoälyä hyödyksi oppimisen tukena. Opettajille on tärkeää ymmärtää, miten tekoälyä voidaan hyödyntää opiskelijoiden tukemisessa ja ohjaamisessa. Opiskelijan tekoälyn käyttö on syytä tehdä läpinäkyväksi, jolloin opiskelija raportoi opettajalle, miten tekoälyä on opiskelussa hyödynnetty.

Tässä artikkelissa tuon esille kymmenen keskeistä tapaa, joiden avulla opettajat voivat ohjata opiskelijoita käyttämään tekoälyn kielimalleja (kuten Microsoft Copilot) tehokkaasti oppimisen tukena.

Tekoälyohjelmat kehittyvät ja kehittävät oppimista korkeakouluissa

Tekoäly kehittyy tällä hetkellä kiihtyvällä vauhdilla. Korkeakoulujen on tullut aika miettiä uudelleen toimintaansa ja pedagogisia mallejaan sekä tulevaa suhdettaan tekoälyratkaisuihin. Korkeakoulut näkevät edessään laajan mahdollisuuksien ja haasteiden luettelon, joka avaa mahdollisuuden omaksua tekoälyn käyttö opetuksessa ja oppimisessa. (Popenici & Kerr 2017.)

Uuden tekoälyteknologian käyttöönotto mahdollistaa opiskelijoiden tarpeisiin ja vaatimuksiin keskittyvän koulutuksen tehokkuuden ja laadun lisäämisen. Tekoälyn hurjan nousun vuoksi käy mahdottomaksi sivuuttaa keskustelua tekoälyn tulevasta opetuksen ja oppimisen roolista korkeakouluissa (Popenici & Kerr 2017). Tämä koulutuksen digitaalinen muutos on vaikuttanut merkittävästi teknologian omaksumiseen korkeakouluissa ympäri maailman (Tapalova, Zhiyenbayeva & Gura 2022).

Opettajan tehtävä on ohjata opiskelijaa tekoälyn käytössä

Tekoälyn kehittyminen asettaa opettajille uudenlaisen osaamisen haasteen, jonka tasolla opettajan olisi hyvä olla. DigCompEdu on Euroopan komission kehittämä viitekehys, joka määrittelee opettajien digitaaliset taidot. Viitekehyksen tarkoituksena on auttaa opettajia arvioimaan ja kehittämään osaamistaan digiteknologian hyödyntämisessä opetuksessa ja oppimisessa. Se kattaa kuusi osa-aluetta, kuten digitaalisten resurssien käyttö, opetus ja oppiminen sekä oppijoiden digitaalisen osaamisen tukeminen. (Euroopan komissio 2020.)

DigCompEdua on täydennetty DigCompEdu AI -täydennysosalla, jossa huomioidaan erityisesti tekoälyn merkitys opetuksessa. Tämän täydennysosan myötä opettajan rooli ja vastuut ovat laajentuneet. Opettajan tehtävänä on ohjata opiskelijoita tekoälyn vastuullisessa ja eettisessä käytössä. Tämä tarkoittaa, että opettajan tulee kehittää opiskelijoiden taitoja ymmärtää tekoälyn toimintaa, sen yhteiskunnallisia vaikutuksia sekä siihen liittyviä eettisiä kysymyksiä, kuten tietosuojakysymykset ja algoritmien puolueettomuus. (Bekiaridis & Attwell 2024.)

DigCompEdu AI -täydennys korostaa erityisesti opettajien vastuuta tekoälyn käytön pedagogisessa ohjaamisessa. Opettajien on autettava opiskelijoita arvioimaan kriittisesti tekoälytyökaluja ja käyttämään niitä tehokkaasti oppimisessa. Opettajien tulee edistää keskusteluja tekoälyn eettisistä näkökohdista, jotta opiskelijat ymmärtävät tekoälyn toimintaperiaatteet, sen rajoitteet ja mahdolliset riskit. Näin opettajat toimivat oppijoiden tukena tekoälyn maailmassa, varmistaen sekä tehokkaan että vastuullisen käytön. (Bekiaridis & Attwell 2024.)

Tekoälyn käyttö tarjoaa eri ikäryhmien, akateemisten tasojen ja sosioekonomisen taustan opiskelijoille mahdollisuuksia parantaa oppimiskokemuksia ja parantaa opiskelun saavutuksia. Tekoälyteknologialla ja opettajan ohjaustaidoilla on keskeinen rooli yksilöllisten oppimispolkujen kehittämisessä. Tekoäly mahdollistaa erilaisten, jokaiselle opiskelijalle tehokkaiden opetusmenetelmien käytön, ottaen huomioon kunkin opiskelijan vahvuudet, heikkoudet, kyvyt ja oppimisen haasteet. Yksilöllinen oppiminen on yksi innovaatioista, jotka auttavat opettajaa räätälöimään oppimista ja vastaamaan uusiin koulutusnäkymiin. (Tapalova ym. 2022.)

Tekoälyn hyödyntäminen edistää opiskelijan hyvinvointia ja oppimista

Yksilöllinen oppiminen tarkoittaa oppimiskokemusta, joka on räätälöity yksilöllisesti opiskelijan tarpeisiin, motivaatioon, kiinnostuksen kohteisiin, käyttäytymismalleihin ja kykyihin. Perinteisessä opetuksessa kaikilla opiskelijoilla on samat oppimispolut, vaikka kaikilla ei ole samoja lähtökohtia. Tekoäly voi auttaa luomaan joustavampia ja yksilöllisempiä oppimispolkuja, jotka ottavat huomioon opiskelijan vahvuudet ja heikkoudet. (Tapalova ym. 2022.) Yksi tekoälyn käytön tärkeimmistä eduista opiskelussa on kyky tarjota henkilökohtaisia oppimiskokemuksia. Tekoälyjärjestelmät voivat analytiikan avulla analysoida yksittäisten opiskelijoiden vahvuuksia ja heikkouksia, jolloin opettajat voivat räätälöidä opetussisältöä ja opetusmenetelmiä yksilöllisten tarpeiden ja mieltymysten mukaan. (Laken 2023.)

Tekoälyn käyttäminen voi auttaa opiskelijaa pysymään motivoituneena ja keskittyneenä oppimiseen (Tapalova ym. 2022). Tekoälysovellukset lisäävät oppimisen tunteita luomalla positiivisia oppimiskokemuksia ja lisäämällä resilienssiä mukautuvien oppimispolkujen ja ympäristöjen avulla. Tekoälyn antama tuki auttaa ylläpitämään oppimista edistävää positiivista tunnetilaa. Positiivinen tunne vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden oppimiseen ja edesauttaa opiskelijan hyvinvointia. (Lin & Chen 2024.) Positiivisia tunteita tekoälyn käyttöön liittyen on tutkittu vielä kovin vähän. Täytyy kuitenkin muistaa, että positiivisiin tunteisiin vaikuttaa muutkin tekijät, kuten opettajan vuorovaikutus, oppimisympäristöt ja tehtävät (Kiikeri, Uusiautti & Purtilo-Nieminen 2023).

Monien oppimisresurssien saatavuus tekoälysovellusten kautta inspiroi myös luovuutta ja tukee jatkuvaa oppimista. Tekoäly mahdollistaa, että opiskelijat voivat tutustua erilaisiin materiaaleihin milloin tahansa, mikä parantaa oppimiskokemusta. (Lin & Chen 2024.) Tekoäly voi auttaa vähentämään stressiä ja ahdistusta tarjoamalla opiskelijalle tukea ja ohjausta. Kun tekoäly auttaa opiskelijaa löytämään tarvitsemansa tiedon nopeasti ja helposti, se voi vähentää myös opiskelijan turhautumista. (Duhaylungsod & Chavez, 2023.)
Tekoälyllä voidaan helpottaa myös yhteistyötä muiden opiskelijoiden kanssa, käyttämällä tekoälyohjelmia ryhmäprojekteissa ja vertaisvuorovaikutuksissa, mikä lisää yhteisöllisyyttä ja kollektiivista ongelmanratkaisua. Tämä yhteistyöympäristö lisää taas luovia oppimistuloksia. (Lin & Chen, 2024.) Tekoälylähtöisten koulutuskäytäntöjen ei sellaisenaan pitäisi korvata ihmisten välistä vuorovaikutusta, vaan pikemminkin täydentää sitä ja edistää ympäristöä, jossa opiskelijat voivat menestyä sekä tekoälytuen että henkilökohtaisen mentoroinnin avulla (Hartley, Hayak & Ko 2024).

Opettajalla on vahva rooli opiskelijan tukemisessa tekoälyn käyttöön ja tekoälyn hyödyntämisessä oppimisen tukena. Seuraavaksi esittelen kymmenen eri tapaa ohjata opiskelijaa hyödyntämään tekoälyä oppimisen tukena.

Kymmenen eri tapaa hyödyntää tekoälyä oppimisen tukena

Kuvassa esitellään kymmenen tapaa, joilla ohjeistaa opiskelija hyödyntämään tekoälyä oppimisessa.

Kuva 1. Kymmenen eri tapaa hyödyntää tekoälyä oppimisen tukena

1. Tekoäly auttaa etsimään tietoa

Kun opiskelija alkaa suunnittelemaan tehtävää, tekoäly tarjoaa opiskelijoille tehokkaan tavan etsiä tietoa ja parantaa tiedonhakutaitoja. Tekoälypohjaiset työkalut voivat auttaa oikeiden lähteiden löytämiseen ja sisällön analysoinnin, mikä säästää aikaa ja nopeuttaa tiedonhakuprosessia. Esimerkiksi Microsoftin Copilot -tekoälyohjelma pystyy analysoimaan ohjelman viereen avattua tiedostoa. Tekoälyn käyttämät algoritmit voivat analysoida suuria tietomääriä ja mukautua käyttäjän asettamiin toiveisin hakien tekstistä juuri oikeanlaista tietoa. Tekoälyohjelmat auttavat opiskelijoita käyttämään luotettavia lähteitä tuhlaamatta aikaa artikkeleiden lukemiseen (Duhaylungsod & Chavez 2023).

Haaga-Heliassa käytetään Keenious – tekoälyohjelmaa, joka on kehitetty löytämään relevantteja artikkeleita, tutkimuksia tai muita lähteitä. Ohjelman avulla opiskelijat voivat keskittyä nopeammin lähteiden löytämiseen, kuten PDF-tiedostoihin tai verkkosivuihin, joissa on aiheeseen liittyvää tietoa (Rebolledo Font de la Vall & González Araya 2023).

Vaikka tekoäly tarjoaa tehokkuutta ja nopeutta, on tärkeää muistaa, että tekoäly ei aina poimi haluttuun referaattiin juuri niitä asioita, jotka opiskelija kokee lähteessä tärkeiksi. Esimerkiksi tekoäly voi tehdä virheitä tai jättää huomiotta kontekstuaalisia ja kulttuurisia vivahteita, mikä saattaa johtaa puutteelliseen tai virheelliseen analyysiin. Tekoäly ei myöskään pysty täysin korvaamaan ihmisten tekemää analyysiä tai oivalluksia. Tämän vuoksi tekoälyn tuottamat referaatit kannattaakin tarkistaa huolellisesti. Opiskelijan on hyvä vielä varmistaa, että tekoälyn tuottama sisältö vastaa hänen omia tarpeitaan ja tavoitteitaan, sekä täydentää tarvittaessa tekoälyn tuottamaa tietoa muilla lähdetiedoilla. (Liu 2023.) Liiallinen luottaminen tekoälysovelluksiin voi johtaa opiskelijoiden kriittisen ajattelun ja oma-aloitteisuuden vähenemiseen. Tämä riippuvuus voi haitata myös olennaisten ongelmanratkaisutaitojen kehittymistä. (Lin & Chen 2024.)

2. Tekoäly lisää oppimissisältöjen ymmärtämistä

Tehtävän edetessä tekoäly voi auttaa opiskelijoita parantamaan oppimisen tehokkuutta ja muokkaamaan oppimissisältöä ymmärrettävämmäksi. Tekoälyohjelma voi auttaa opiskelijaa ymmärtämään monimutkaisia ja suurilta tuntuvia tehtävänantoja, termejä ja teorioita. Tekoäly voi toimia älykkäänä tuutorina, joka auttaa opiskelijaa ymmärtämään vaikeita aiheita ja vastaamaan opiskelijan kysymyksiin reaaliajassa. (Sun ym. 2021.)

Opiskelija voi kysyä apua esimerkiksi tehtävän ymmärtämiseen ja tekoäly palastelee aiheen pienemmäksi. Tarvittaessa opiskelija voi tehdä täydentäviä kysymyksiä ilman, että kukaan kyseenalaistaa tekoälylle tehtyjen kyselyjen määrää. Kun opiskelija ymmärtää tekoälyn avulla tehtävänannon tai teorian, on siitä helpompi lähteä hakemaan lisätietoa vaikkapa vieraskielisistä materiaaleista. Tekoälyjärjestelmä voi tarjota opiskelijoille myös käännöksiä, selityksiä ja esimerkkejä, jotka helpottavat hankalampien käsitteiden ymmärtämistä, jolloin vieraskieliset materiaalit voivat tulla helpommin saavutettaviksi (Rebolledo Font de la Vall & González Araya 2023).

Tekoälyn avulla opiskelija voi pyytää tekoälyä muokkaamaan sisältöä opiskelijan taitotason ja tarpeiden mukaan, mikä auttaa parantamaan opiskelijan osaamista yksilöllisellä tasolla. Erilaiset chatbotit ja virtuaaliset koulutusympäristöt auttavat opettajia ottamaan käyttöön henkilökohtaisia lähestymistapoja uuden tiedon hallitsemiseksi. (Tapalova ym. 2022.) Tekoälyn kanssa käydyn keskustelun on todettu parantavan oppimisen laatua ja tekemään siitä joustavampaa ja vuorovaikutteisempaa (Sun, Anbarasan & Praveen Kumar 2021).

3. Tekoäly auttaa ideoimaan

Tekoäly voi toimia opiskelijalle ideointiapurina. Tekoäly voi ideoida erilaisia aiheita, kuten ensimmäisen tutkimussuunnitelmaversion tai projektien sisältöjä. Tekoäly voi myös luokitella ja listata opiskelijalle haluttuja asioita. Näin opiskelija voi huomata uusia näkökulmia käsiteltävään asiaa ja parantaa taitojaan ideoiden luomisessa (Duhaylungsod & Chavez 2023). Linin ja Chenin (2024) tutkimuksessa tuli ilmi, että tekoälysovellusten havaittiin stimuloivan luovuutta tuomalla uusia ideoita ja parantamalla ongelmanratkaisutaitoja. Tutkimuksessa opiskelija kommentoi, että tekoälysovellukset esittelevät hänelle uusia ideoita, joita hän ei olisi tullut ajatelleeksi itse, mikä lisäsi hänen luovuuttaan.

4. Tekoäly suunnittelee ja ideoi tekstin sisältöä

Joillakin opiskelijoilla voi olla haastavaa päästä tehtävässä alkuun. Tekoäly voi merkittävästi tukea opiskelijoita kirjoitusten suunnittelussa, esimerkiksi luomalla alustavan tekstirakenteen tai johdannon pohjalta sisällysluettelon ja ideoida, mitä kaikkea asia sisältää. Tämän pohjalta on helppo alkaa kirjoittamaan tekstiä ja hakea lisätietoa uusista lähteistä. Tekoäly voi auttaa opiskelijaa myös jäsentämään omia ajatuksia ja ideoita järjestelmälliseksi tekstiksi, mikä voi olla erityisen hyödyllistä, kun käsitellään monimutkaisia aiheita. Tässä prosessissa kehotteiden eli promptien merkitys korostuu – oikeanlaisen kehotteen avulla opiskelija voi ohjata tekoälyä tuottamaan halutunlaista sisältöä ja järjestelemään ajatukset loogiseen kokonaisuuteen.

Tekoälypohjaiset oppimistyökalut voivat olla arvokkaita apuvälineitä erityisesti akateemisen kirjoittamisen alkuvaiheessa. Ne auttavat opiskelijoita tunnistamaan ja kehittämään tutkimusaiheita sekä rakentamaan luonnoksia esimerkiksi esseiden tai tutkielmien alkuversioiksi. Näin opiskelijat voivat keskittyä enemmän sisällön syvälliseen kehittämiseen tekoälyn hoitaessa suunnittelun teknisiä ja jäsentelyyn liittyviä osia. (Utami ym. 2023.)

5. Tekoäly jäsentelee ja luokittelee tietoa

Tehtävän edetessä opiskelija voi tekoälyn avulla järjestää ja luokitella tietoja eri kategorioihin ja ryhmiin ennalta määriteltyjen kriteerien perusteella (Sun ym. 2021). Kriteereinä voi olla tietty tyyli tai lähteiden aakkosjärjestys tai tekstin järjestäminen opiskelijan haluamalla tavalla.

6. Tekoäly parantaa asiasisältöä

Tekoäly voi tarkistaa tehtävän toteuttamisen aikana ja lopussa kirjoitusten asiasisällön puutteet ja ehdottaa parannuksia. Tekoälypohjaiset tekstityökalut pystyvät analysoimaan tekstin kielioppia ja rakenteellisia virheitä sekä tarjoamaan korjausehdotuksia, mikä auttaa opiskelijoita parantamaan kirjoitustensa teknistä laatua (Utami ym. 2023). Kannattaa kuitenkin huomioida, että tekoäly voi ehdottaa vääriä parannuksia ja tämä on hyvä opiskelijan ymmärtää.

Tekoälyohjelmat pystyvät myös parantamaan tekstin asiasisältöä suhteessa tehtävälle asetettuihin tavoitteisiin. Ohjelma antaa opiskelijoille mahdollisuuden parantaa innovatiivisia ja luovia taitojaan tehtävän suorittamisessa (Duhaylungsod & Chavez 2023).

7. Tekoäly muokkaa tekstiä

Tekoäly tarjoaa opiskelijoille monia tapoja parantaa kirjoitustaan. Erityisesti tästä ominaisuudesta hyötyvät he, joilla on kielellisiä haasteita tai lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia. Copilot ja muut tekoälyyn perustuvat tekstinkäsittelytyökalut auttavat opiskelijoita kehittämään tekstiään tarjoamalla ehdotuksia sisällön, rakenteen ja kielen parantamiseksi. Tekoäly voi tarkistaa tekstin tyylin, kirjoitusasun, oikeinkirjoituksen, kieliopin ja välimerkit, mikä auttaa opiskelijoita tuottamaan laadukkaampaa tekstiä. (Duhaylungsod & Chavez 2023.)

Tekoälyohjelmien käyttö voi olla erityisen hyödyllistä vieraan kielen opiskelijoille, jotka tarvitsevat tukea kirjoitustensa laadun parantamisessa. Tekoäly voi tarjota kieliopillisia parannusehdotuksia, kuten englanninkielisten lauseiden muokkaamista ja sanaston rikastamista, mikä parantaa opiskelijoiden kirjoitustaitojaan. Tekoäly voi toimia älykkäänä tuutorina, joka vastaa reaaliajassa opiskelijoiden kysymyksiin. Tämä lisää oppimisen joustavuutta ja tekee prosessista vuorovaikutteisemman (Amyatun & Kholis 2023; Woo ym. 2023).

Opiskelija voi myös tuottaa tekstiä tekoälyn avulla ja valita mitkä osat tekoälyn tekstiehdotuksista sisällytetään kirjoituksessa ja hioa lopullista tekstiä sen pohjalta. Tämä toimintatapa, jossa tekoälyn ehdottamia muutoksia arvioidaan ja muokataan edelleen, voi auttaa opiskelijaa parantamaan kirjoitustensa laatua. Tekoälyn käytön tehokkuudesta kirjoittamisessa on kuitenkin vielä rajallisesti empiiristä tutkimusta, erityisesti mitä tulee tekoälyn luomien tekstien integrointiin pidempien kirjoitusten osaksi. (Woo ym. 2023.)

Vaikka tekoäly voi merkittävästi tukea opiskelijoita kirjoitusten laatimisessa, se ei täysin korvaa ihmistä. Tekoäly tarjoaa hyödyllisiä ehdotuksia ja oppimateriaalia, mutta ei pysty täysin jäljittelemään ihmisen vuorovaikutusta tai kielellisen ilmaisun hienovaraisia vivahteita. Esimerkiksi tekoäly ei aina kykene käsittelemään kielen kulttuurisia ja kontekstuaalisia eroja, mikä voi johtaa tekstissä puutteellisiin tai virheellisiin lopputuloksiin (Liu 2023; Rebolledo Font de la Vall & González Araya 2023). Woo ym. (2023) tuovat esille, että tekoälyn käyttö kirjoittamisessa auttaa opiskelijaa vertailemaan erilaisia malleja ja tuottamaan entistä parempia tekstejä. He tuovat esille tekoälyn käyttäjistä kaksi eri oppijaprofiilia: opiskelijat, jotka ottavat mallia tekoälyn luomasta kielirakenteesta, mutta tuottavat pääasiassa omaa tekstiään tekoälyn antaman sisällön sijaan ja ne opiskelijat, jotka käyttävät tehokkaasti enemmän tekoälyn luomaa tekstiä. Vaikka jotkut opiskelijat käyttävät tekoälyn tuottamaa tekstiä vähemmän kuin toiset, he voivat silti hyötyä sen tarjoamista mahdollisuuksista tehostaa kirjoitusprosessiaan. (Woo ym. 2023.)

Teknologialla on kuitenkin monia etuja, sillä se voi nopeuttaa oppimisprosessia ja tarjota henkilökohtaisempia oppimiskokemuksia. Tekoälytyökalut mukautuvat käyttäjän taitotasoon ja oppimistarpeisiin, mikä tekee oppimisesta tehokkaampaa ja antaa mahdollisuuden oppia esimerkiksi useita kieliä samanaikaisesti. Lisäksi useimmat tekoälypohjaiset oppimistyökalut ovat helposti saatavilla verkossa, mikä mahdollistaa oppimisen milloin tahansa ja missä tahansa, tehden niistä kustannustehokkaita ja käytännöllisiä opiskelijoille (Rebolledo Font de la Vall & González Araya 2023).

8. Tekoäly kääntää tekstiä

Opiskelija voi tarvita kääntää tekstejä ja tiedostoja omalle äidinkielelleen tai lopullinen tehtävä voidaan kääntää toiselle kielelle. Tekoäly voi olla hyödyllinen työkalu vieraskielisten tekstien kääntämisessä, erityisesti silloin, kun tarvitaan nopeaa käännöstä tai ymmärtämistä yksittäisten sanojen merkitykseen. Tekoälypohjaiset käännösohjelmat, voivat auttaa opiskelijoita ymmärtämään vieraskielistä tekstiä nopeammin ja tarkemmin, mikä parantaa tehokkuutta ja antaa enemmän aikaa varsinaiseen kielen oppimiseen. (Radford ym. 2019.) Käännöksissä voi kuitenkin esiintyä virheitä, jotka voivat johtaa väärinkäsityksiin. Tämän vuoksi suositellaan, että tekoälyä käytetään ensisijaisesti yksittäisten sanojen kääntämiseen, jotta opiskelijat voivat itse tuottaa lopullisen tekstin ja näin edistää oppimisprosessiaan (Liu 2023).

Vaikka tekoäly voi tehostaa käännöstyötä, on olemassa riski, että sen käyttö vähentää opiskelijan omaa panosta oppimiseen ja syvempään kielen ymmärtämiseen. Automaattinen käännös tekoälyn avulla saattaa heikentää oppimista, koska opiskelija saattaa tukeutua liiaksi tekoälyyn sen sijaan, että itse harjoittelisi kielenrakennetta ja sanastoa. Lisäksi tekoäly ei aina kykene jäljittelemään kielen kulttuurisia ja kontekstuaalisia nyansseja, kuten idiomien ja aksenttien ymmärtämistä, mikä voi johtaa merkityksen vääristymiseen. (Rebolledo Font de la Vall & González Araya 2023.)

Tekoälyn suurin haaste käännöksissä on sen tukeutuminen suuriin tietomääriin. Vähemmän edustetut kielet tai murteet saattavat jäädä vaille tarkkoja käännöksiä, koska tekoäly käyttää suuria massoja dataa kehittymiseen. Lisäksi tekoälyllä on rajoituksia luovan ja monimutkaisen kielen, kuten runouden tai erikoiskielen ymmärtämisessä ja tuottamisessa. Tekoäly ei myöskään aina pysty tunnistamaan tai korjaamaan virheitä yhtä tarkasti kuin ihminen, mikä voi johtaa opiskelijan virheiden toistumiseen ja heikentää kielen oppimisen laatua. (Rebolledo Font de la Vall & González Araya 2023.) Tämän vuoksi on hyvä muistaa, että vaikka tekoäly voi olla hyödyllinen apuväline käännöstyössä, se ei korvaa ihmisen tekemää tarkkaa kulttuurista herkkyyttä. Ihmiskontaktin puute ja tekoälyn mekanistinen lähestymistapa voivat olla ongelmallisia niille opiskelijoille, jotka tarvitsevat enemmän henkilökohtaista ohjausta ja syvempää vuorovaikutusta kielen oppimisessa (Liu 2023).

9. Tekoäly kuvittaa tehtäviä

Tekoäly voi auttaa materiaalien ja tehtävien kuvittamisessa. Kuvat ovat visuaalisia elementtejä, jotka helpottavat myös tekstin ymmärtämistä. Tekoälyalgoritmit voivat analysoida suuria tietomääriä ja tunnistaa niistä kuvioita ja trendejä, joita ihminen ei välttämättä huomaa (Sun ym. 2021; Tapalova ym. 2022). Opiskelijalla on mahdollisuus parantaa oppimistuloksia hyödyntämällä tehtävässään visualisointia ja mukaansatempaavampia kuvittamisen tekniikoita (Tapalova ym. 2022).

10. Tekoäly antaa palautetta

Tehtävän lopussa ja matkan varrella tekoäly voi antaa opiskelijalle palautetta tehtävän luonnoksista ja ehdottaa parannuksia suhteessa opintojen tavoitteisiin. Tämä asettaa opettajat pohtimaan tehtäviä, jossa oppimista tapahtuu parhaiten, esimerkiksi tuomalla esille opiskelijan omia kokemuksia ja kertomuksia. Tekoälyohjelma pystyy auttamaan opiskelijaa myös tiedon testaamisessa, jolloin esimerkiksi Copilot-ohjelma pystyy esittämään kysymyksiä käsiteltävästä aiheesta ja opiskelija pystyy testaamaan omaa osaamistaan.

Tekoäly voi antaa myös tarkkoja raportteja opiskelijan vahvuuksista ja heikkouksista, mikä auttaa opiskelijaa ja opettajaa saamaan parhaan tuloksen oppimisprosessista (Schmid 2020). Kun tekoäly antaa opiskelijalle välitöntä palautetta tehtävistä ja edistymisestä, auttaa se opiskelijaa oppimaan virheistä ja kehittymään tehtävissä (Tapalova ym. 2022) sekä auttaa opiskelijaa pysymään motivoituneina koko oppimismatkansa ajan. Tekoäly edistää myös omatoimista oppimista ja antaa räätälöityä palautetta, mikä lisää opiskelijan sitoutumista ja motivaatiota oppimisprosessiin (Kazmi 2024; Lin & Chen 2024).

Näiden kymmenen kohdan avulla opettajat voivat ohjata opiskelijoita hyödyntämään tekoälyä monipuolisesti ja tehokkaasti. Tekoäly ei korvaa opettajaa, mutta se voi toimia arvokkaana apuvälineenä oppimisen tukemisessa ja tehostamisessa.

Tekoälyn käytön eettisyys

Tekoälyyn liittyvät eettiset näkökohdat koulutuksessa ovat tärkeitä. Tekoälyn avulla voidaan luoda yksilöllisiä oppimiskokemuksia, mutta samalla opettajien tulee opastaa opiskelijoita tiedostamaan tekoälyn käyttöön liittyvät eettiset kysymykset ja valmiudet kriittiseen ajatteluun. Tämä tarkoittaa, että opettajien tulisi rohkaista opiskelijoita arvioimaan, milloin ja miten tekoälyä käytetään vastuullisesti ja ymmärtämään sen vaikutuksia oppimiseen ja laajemmin yhteiskuntaan. (Bekiaridis & Attwell 2024.)

Tekoälyn etiikka kattaa epärehellisyyden ongelmat, sillä tekoälyä käytettäessä voidaan vahingossa luoda sisältöä, joka ei ole alkuperäisen lähteen mukaista. Tutkimukset osoittavat, että liiallinen tekoäly voi heikentää opiskelijoiden luovuutta ja kriittistä ajattelua, koska he saattavat olla paljon riippuvaisia teknologiasta tiedon saamiseksi sen sijaan, että he osallistuisivat itsenäisiin ajatteluprosesseihin (Duhaylungsod & Chavez 2023).

Duhaylungsodin ja Chavezen (2023) tutkimuksessa tuli ilmi, että opiskelijat kokivat tekoälyn rajoittavan heidän innovatiivisia ja luovia taitoja. Opiskelijat kokivat olevansa joskus jopa riippuvaisia tekoälyn käytöstä siinä määrin, että he unohtivat luoda ideoita itse. Ja he kokivat myös, että tekoälyohjelmia käyttäessään, he eivät itse välttämättä tutki riittävän syvällisesti annettuja oppimisen aiheita. Opiskelijat ilmaisivat huolensa siitä, että liiallinen tekoäly voi heikentää luovuutta ja haitata kriittistä ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että tekoäly on vain työkalu. Sen tehokas hyödyntäminen vaatii opettajilta ja opiskelijoilta uudenlaista osaamista. Opettajan rooli ei katoa, vaan se muuttuu. Tulevaisuuden opettaja on enemmänkin oppimisen ohjaaja ja mentori, jonka on oltava perillä tekoälyn pedagogisista mahdollisuuksista.

Lähteet

Duhaylungsod, A. & Chavez, J. 2023. ChatGPT and other AI Users: Innovative and Creative Utilitarian Value and Mindset Shift. Journal of Namibian Studies. 33, 4367-4378.

Euroopan komissio. 2020. Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). Luettu 19.11.2024.

Kazmi, A. 2024. Can AI transform education? Bill & Melinda Gates foundation. Luettu 19.11.2024.

Kiikeri, P., Uusiautti, S., & Purtilo-Nieminen, S. 2023. Finnish vocational education and training (VET) students’ perceptions of the joy of studying in an online learning environment. International Journal of Adolescence and Youth, 28(1), article 2252893.

Lake, K. 2023. How To Personalize Learning Using AI. eLearning Industry. Luettu 19.11.2024.

Popenici, Ş., & Kerr, S. 2017. Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1).

Radford, A., Wu, J., Child, R., Luan, D., Amodei, D., & Sutskever, I. 2019. Language Models are Unsupervised Multitask Learners. Semantic scholar. Luettu 19.11.2024.

Rebolledo Font de la Vall, R., & González Araya, F. 2023. Exploring the benefits and challenges of AI-language learning tools. International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 10(01), 7569-7576.

Schmid, U. 2020. AI goes to school: learning about and learning with artificial intelligence. Proceedings of the 15th Workshop on Primary and Secondary Computing Education.

Sun, Z., Anbarasan, M., & Praveen Kumar, D. 2021. Design of online intelligent English teaching platform based on artificial intelligence techniques. Computational intelligence, 37(3), 1166-1180.

Tapalova, O., Zhiyenbayeva, N., & Gura, D. 2022. Artificial Intelligence in Education: AIEd for Personalised Learning Pathways. Electronic Journal of e-Learning.

Utami, S., Andayani, A., Winarni, R., & Sumarwati, S. 2023. Utilization of artificial intelligence technology in an academic writing class: How do Indonesian students perceive?. Contemporary Educational Technology.

Woo, D., Susanto, H., Yeung, C., Guo, K., & Fung, A. 2023. Exploring AI-Generated Text in Student Writing: How Does AI Help?. ArXiv, abs/2304.02478.

Kuva: Haaga-Helia