Oppimisen ja opetuksen liittäminen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio toimintaan eli TKIO on näkyvissä lähes kaikissa liikunnanohjaajaopiskelijoiden opintojaksoisoissa. Haaga-Helian liikunnanohjaajakoulutuksessa olemme luoneet toimivia TKIO-ratkaisuja monenlaisilla joustavilla yhdistelmillä. TKIO voi olla yksinkertaisimmillaan alueellisen työelämään liittyviä kehittämistehtäviä, kuten jonkin tapahtuman järjestäminen tai palvelun kehittäminen. Monipuolisimmillaan opiskelijat voivat linkittää niin opiskeluihin liittyvää kehittämistehtävää, työharjoittelua kuin opinnäytetyötäkin oppilaitoksen tutkimus- ja kehittämishankkeisiin.
Kirjoituksessa avaamme, miten opiskelijan opiskelua voidaan linkittää hanketyöhön, mitä hanketyö mahdollistaa opiskelijan ammatillisen osaamisen ja oppimisen näkökulmasta, ja toisaalta mitä opiskelijan osallistamisessa hanketyöhön pitää huomioida. Esimerkit ovat opiskelijoiden tehtävistä ja rooleista Liikuntayritysten liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen (LIPA)- hankkeessa.
Monenlaisia opintoja ja oppimistehtäviä samassa hankkeessa
Liikunnanohjaajakoulutuksessa TKIO:ta voi toteuttaa eri keinoin. Hankkeeseen voi linkittyä jokin yksittäinen pieni opintotehtävä kurssilta tai siihen voi linkittää isompia kokonaisuuksia oppimistehtävistä harjoitteluun ja opinnäytetyöhön. LIPA-hankkeessa opiskelijat ovat voineet tehdä pienen oppimistehtävän hankkeelle tai yksittäisen opinnäytetyön.
Ensimmäiset rajatummat oppimistehtävät hankkeessa yleensä näyttävät sekä opiskelijalle että hanketyöryhmälle millaisiin mahdollisuuksiin yhteistyö pystyy kehittymään. Tärkeää on opiskelijan aito innostus ja sitoutuminen yhdessä muotoiltuihin tavoitteisiin. Esimerkiksi LIPA-hankkeessa yksi liikunnanohjaajaopiskelija linkitti hankkeeseen 15 opintopisteen käyttäjälähtöisen kehittämisprosessin, viiden opintopisteen työharjoittelun sekä opinnäytetyön.
LIPA hankkeeseen TKIO tehtäviin osallistui yhteensä 15 opiskelijaa. Suurin osa tehtävistä oli hyvin rajattua asiakasymmärryksen keräämistä tai testiasiakkaana olemista kehittämisohjelmassa mukana olleille liikunta-alan yrityksille. Muutamalla opiskelijalla tehtäviin kuului opinnäytetyön merkeissä tapahtuvaa yritysten palvelujen muotoiluprosesseihin osallistumista suunnittelun ja toteutuksen merkeissä. Opinnäytetöissä opiskelijat analysoivat hankitut aineistot ja työstivät niitä yhdessä hankkeen työryhmän kanssa. Harjoittelua suorittava opiskelija osallistui muun muassa muotoiluprosessien ideointityöpajojen suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä hankkeen työryhmän, yrittäjien ja asiakkaiden kanssa.
Useat tehtävät samaan hankkeeseen linkittävien opiskelijoiden palaute on, että kokemus on yksi opintojen opettavaisimmista tarjotessaan mahdollisuuden työskennellä todellisessa työympäristössä. LIPA-hankkeessa työskentelyn aikana opiskelijat oppivat palvelumuotoilun lisäksi liikunta-alan yrittäjyydestä ja työelämätaidoista. Kun opit korkeakoulusta pääsevät näin käytäntöön, tuo se lisää merkityksellisyyttä oppimisprosessiin.
Hanketoiminta ammatillisen kasvun ja kehittymisen alustana
Hankkeessa tapahtuvat oppimistehtävät suhteutetaan opiskelijoiden osaamisen tasoon sopiviksi, mutta samalla riittävän haastaviksi. Opiskelijoilla annetaan riittävästi aikaa hankkeessa vaadittavien menetelmien ja keinojen opiskeluun. Työryhmään sopeutuminen on usein sujuvaa, ja opiskelijat voivat tuoda omia ideoitaan esille, joita kehitetään yhdessä hankkeen työryhmän kanssa. Tuki ja ohjaus ovat aina saatavilla tarpeen mukaan, niin hankkeen työryhmältä kuin myös opintojaksojenopettajilta sekä opinnäytetyöohjaajilta, mikä tekee hanketyöskentelystä opiskelijoille turvallista ja osaamista kehittävää.
LIPA-hankkeessa otimme huomioon opiskelijoiden olemassa olevan osaamisen ja pyrimme siihen, että opiskelijat pääsivät hyödyntämään sitä. Koska kehittyminen vaatii uusien asioiden kokeilemista ja toteuttamista, hanketoiminta tarjoaa opiskelijoille hyvät edellytykset tähän. Opiskelijat pääsevät itse vaikuttamaan siihen, kuinka paljon uusia asioita ollaan valmiita vastaanottamaan ja kuinka paljon aikaa tarvitaan niihin perehtymiseen ja niiden omaksumiseen.
Hanketoimintaan osallistuminen voi vahvistaa opiskelijan käsitystä siitä, minkälaisissa työtehtävissä hän haluaa työskennellä tulevaisuudessa. Omia vahvuuksia ja kehityskohteita on mahdollista tunnistaa hanketyön myötä, sillä todellisessa työympäristössä toimiminen on monipuolista ja vaatii uusia ominaisuuksia ja laajempaa osaamista. LIPA-hankkeessa opiskelijat pääsivät työskentelemään kokeneiden liikunta-alan ammattilaisten kanssa, sekä seuraamaan inspiroivien liikunta-alan yrittäjien toimintaa. Liikunta-alan yrittäjyydestä haaveileville LIPA-hankkeessa työskentely tarjosi arvokasta näkemystä ja alan verkostoitumismahdollisuuksia. Yrittäjien kanssa verkostoituminen avaa uusia työmahdollisuuksia, mikä on valmistumisvaiheessa oleville opiskelijoille erityisen arvokasta. Parhaillaan opiskelijat voivat hyödyntää oppimaansa ja jakamaan hankkeen aikana syntyneitä ajatuksia ja näkemyksiä muussa opiskeluun ja töihin liittyvässä toiminnassa.
Hanketyössä oppiminen on työelämän harjoittelua
Jokainen oppii asioita eri tavoilla, ja toisilla oppiminen ja asioiden omaksuminen vie enemmän aikaa kuin toisilla. On tärkeää, että opiskelija saa vaikuttaa siihen, kuinka paljon hän tarvitsee aikaa tiedon hankintaan ja aiheeseen perehtymiseen.
Työelämässä on pystyttävä sopeutumaan aikatauluihin ja toimittava annetuissa aikamääreissä, eikä jokaiseen asiaan pystytä välttämättä perehtymään juurta jaksaen, vaikka kiinnostusta olisi. Opiskeluaikana on kuitenkin vielä mahdollista ja hyödyllistä perehtyä asioihin perinpohjaisesti ja käyttää aikaa osaamisen vahvistamiseen. Tulevaisuudessa sopeutuminen tiukkoihin aikatauluihin ja muuttuviin tilanteisiin on sitten helpompaa.
Opetuksen yhdistäminen hanketyöhön tarjoaa onnistuessaan osallistuvalle opiskelijalle arvokkaan oppimiskokemuksen. Opiskelija pääsee osallistumaan oman alansa ajankohtaisiin projekteihin, mikä tukee heidän ammatillista kehittymistään. Lisäksi hankkeissa syntyneet tulokset ja käytännöt välittyvät myös opiskelijoiden opettajille sekä ohjaajille. Esimerkiksi Lipa-hankkeessa opiskelijat toivat hanketoimijoille uusia näkökulmia, ja opiskelijoiden osaaminen teki vaikutuksen myös työelämäkumppaneihin.
LIPA – Liikuntayritysten liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilua hyödyntäen -hankkeessa tuotetaan uutta tietoa ja ymmärrystä liikuntapalvelujen käyttäjälähtöisestä kehittämisestä liikunta-alan yrityksille. Hanke on EU:n osarahoittama (EAKR).
Kuva: Shutterstock