Siirry sisältöön
Yrittäjyys
BambuSet – Parempia valintoja kodin arkeen

Vaikka täysin muoviton maailma kuulostaa tällä hetkellä mahdottomalta ajatukselta, voimme aina tehdä viisaampia valintoja hankintoja.

Julkaistu : 24.08.2020

Bambusetin visiona on raivata tietä kuluttajille kohti parempaa muovitonta tulevaisuutta ja – mikä parasta – vielä kuluttajan näkökulmasta kohtuullisin hinnoin.

Kolmen nuoren miehen Josen, Tommin sekä Kristianin yritys sai alkunsa marraskuussa 2018, kun ensimmäiset uutiset kertakäyttöisen muovin kieltämistä koskevasta lakiuudistuksesta tulivat esille. Tuolloin Tommi, joka toimi baarimikkona, alkoi etsiä ratkaisua tähän ongelmaan. Kesti vain alle kaksi viikkoa, ja yritys perustettiin.

Viimeisen vuoden aikana on uutisoitu paljon suomalaisten halukkuudesta kierrättää sekä vähentää muovinkäyttöä, ja suomalaiset vaikuttavatkin olevan päivä päivältä enemmän sitoutuneita yhteisen puhtaamman tulevaisuuden saavuttamiseen. Onhan Suomi kuitenkin vielä vuoden 2018 lopussa ollut muovinkierrätyksen häntäpäässä eurooppalaisessa vertailussa.

Ympäristöministeriön mukaan muovit ovat ominaisuuksiensa vuosi yleisimpiä käytettyjä materiaaleja, ja muovien globaali tuotanto on kasvanut 20-kertaiseksi 1960-luvulta lähtien. Sen odotetaan kaksinkertaistuvan seuraavan 20 vuoden aikana, minkä vuoksi ekologisesti kannattavampien ratkaisujen löytäminen on pakollista.

Raaka-aineena muovi on todella vaikeasti korvattavissa, ja sitä tullaan ehdottomasti tarvitsemaan tulevaisuudessa. Minimoidessamme muovin käyttötarpeen vähenee myös suurempi jäteongelmamme. Vaikka täysin muoviton maailma kuulostaa tällä hetkellä mahdottomalta ajatukselta, voimme aina tehdä viisaampia valintoja hankintoja.

Bambusetin yrittäjät toivovatkin jokaisen pohtivan valintojaan ekologisuuden parissa ja aloittavan matkan heidän kanssaan kohti tulevaisuutta ilman turhaa muovijätettä! Tätä BambuSet vaatii myös yhteistyökumppaneiltaan.

Muovi on materiaalina käytännössä ikuista, jolloin vain loppuun asti käy-tetyssä muovissa on järkeä. On turhaa ja ympäristöä kuormittavaa tuottaa jatkuvasti uutta muovia, kun jo valmistettu materiaali voidaan pistää kiertoon tai mahdollisesti vaihtaa kertakäyttöiset tuotteet kestäviin vaihtoehtoihin, kuten Bambu-yrittäjät vinkkaavat.

Yrityksen tavoitteena on saattaa ympäristöystävälliset ja muovittomat tuotteet kaikkien kuluttajien saataville, jotta hinnoittelu ei sulje pois ketään. Yhtiön mielestä ekologisten tuotteiden ei tulisi olla kalliimpia kuin ei-ekologisten tuotteiden, jotta jokaisella olisi sama lähtökohta tehdä parempia valintoja. Se onkin yksi heidän avaimensa menestykseen.

Kirjoittaja Charlotte Lind opiskelee Haaga-Heliassa markkinoinnin ja viestinnän ammattilaiseksi. Teksti on laadittu osana Yrittäjyys tutuksi –opintojaksoa.