Siirry sisältöön
Yksinkertaisia ohjeita, joilla oppimateriaalin saavutettavuus paranee

Kirjoittajat:

Julkaistu : 23.09.2019

Saavutettavuuden parantamiseksi ei tarvita vippaskonsteja. Opettaja voi aloittaa vaikka lisäämällä diaesitystensä kuviin alt-määreet eli tekstivastineen, jonka ruudunlukija lukee esimerkiksi näkövammaiselle käyttäjälle. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota tehtävänantojen selkeyteen. Jos ne ovat pitkiä, kannattaa käyttää väliotsikoita. Tässä lisää konkreettisia vinkkejä:

  • Käytä listoja harkiten: hierarkiat tai vaiheistetut numeroilla ja muut luetelmamerkeillä.
  • Tarkista linkkien selkokielisyys – ”avaa linkki tästä” ei ole aina saavutettava, ja sama ongelma koskee selaimen osoitekentästä kopioituja verkko-osoitteita. Paras ratkaisu on käyttää lyhyehköä tekstilinkkiä, jossa on kuvaus linkistä avautuvasta aineistosta otsikkotasolla.
  • Ennen kuin lataat aineistosi oppimisympäristöön, tarkista se netistä löytyvillä ilmaisilla saavutettavuuden tarkistustyökaluilla. Verkkokurssisi sivut voit tallentaa html-muotoon ja viedä html-tiedoston tarkistusohjelmaan, jolloin voit saada käsityksen kurssin rakenteen ja ulkoasun saavutettavuudesta.
  • Diaesitystesi taustan ja fontin värin kontrastin voi tarkistaa ilmaisilla kontrastityökaluilla verkossa.
  • Tekstitä YouTubeen lataamasi videot. YouTubessa on helppokäyttöinen sisäinen tekstitystyökalu. Microsoftin videopalvelu Streamissaon ainakin englannin ja espanjankielisiin videoihin automaattinen puheentunnistus, joka luo tekstityksen valmiiksi. Tekstittäminen tuntuu työläältä, mutta se on yllättävän tarpeellinen asia – myös kuuleville. Ajattele vaikka tilannetta, jossa istut ruuhkabussissa ja selaat älypuhelintasi. Löydät mielenkiintoisen videon, mutta sinulla ei ole kuulokkeita mukana. Tekstitysten avulla videon voi katsoa ääni mykistettynä, häiritsemättä muita.

Sukella erilaisen oppijan kenkiin

Tarkastele verkkokurssiasi vapisevakätisen papan, keskittymiskyvyttömän hosujan tai vaikkapa näkövammaisen kontekstista käsin. Erilaisen oppijan näkökulmasta saat kiinni, jos lataat Chromen selaimeen ilmaisen lisäosan Funkify.org-sivustolta.  Ota käyttöön tietokoneen ruudunlukijatyökalu, ja kuuntele sillä verkkokurssisi. Huomaat heti, missä kohdin rakenteessa tai tehtävänannoissa on jotain vähän pielessä. Windowsin käyttäjille tällainen työkalu on esimerkiksi NDVA-ruudunlukija, jonka saa ladattua netistä ilmaiseksi.

Helpointa lienee ladata omalle koneelle Microsoftin tarjoama suomenkielisen puheen paketti, joka sisältää suomenkielisen ruudunlukijan, Heidin. Voit kokeilla Lue-toimintoa Wordissa ja Outlookissa, jolloin saat hyvän käsityksen ruudunlukijan toiminnasta. Voi olla, että et jatkossa enää lue yhtään sähköpostia, vaan kuuntelet ne vaikka työmatkalla bussissa!

Muista, että muiden tekemien materiaalien saavutettavuusongelmat eivät ole opettajan korjattavissa. Saatat löytää YouTubesta hyvän videon, jota ei ole tekstitetty ja jossa on vaikkapa kontrastiongelmia. Hyvää aineistoa ei kannata jättää pois saavutettavuusongelmien takia. Videon voi antaa olla osana kurssin oppimateriaalia, mutta videon (linkin) yhteyteen voi kirjata maininnan ”ei saavutettavuushuomioitu”. Oman aineistosi saavutettavuuteen voit kuitenkin itse vaikuttaa pienellä panostuksella.