Siirry sisältöön
Pedagogiikka
Haaga-Helian erilainen Master

Kirjoittajat:

Julkaistu : 21.03.2018

Miten Haaga-Helian Master-ohjelmat erottautuvat tulevaisuudessa? Tähän haetaan vastauksia meneillään olevassa kaikkia Master-opetussuunnitelmia koskevassa uudistuksessamme, mutta lieneekö viisasten kiveä vielä löytynyt? Tulevaisuuden osaamistarpeita on tunnistettu ja tunnistetaan parhaillaan opiskelijoiden, opettajien, Master-alumnien ja partner-yritysten voimin niin kyselyillä kuin workshopeilla. Osaamistarpeiden perusteella on ideoitu lukuisia uusia ja uusvanhojakin opintopolkuja nykyisten koulutusohjelmien tilalle. 

Esiin nousseet tulevaisuuden osaamistarpeet, samoin kuin ideoidut opintopolut, tuntuvat vain kovin tutuilta. Samoihin osaamisiin perustuvat pitkälti nykyiset Master-ohjelmat meillä ja muualla. Muutoskyvykkyys, digitalisaatio-osaaminen, viestintä- ja vuorovaikutustaidot ja kokonaisuuksien hallinta ovat esimerkkejä niistä osaamisista, jotka korostuvat keskustelussa. Maastamme ei todennäköisesti löydy yhtäkään Master-ohjelmaa, joka poikkeaisi merkittävästi näistä osaamisraameista. Mihin perustuu kilpailuetumme tulevaisuuden Master-ohjelmissamme, jos ne tuottavat samaa geneeristä osaamista kuin kaikki muut tarjolla olevat Master-ohjelmat? Miten houkuttelemme opiskelijan hakeutumaan juuri Haaga-Helian Master-ohjelmaan ja tuotamme Master-koulutuksen, jota tulevaisuuden työelämässä arvostetaan erityisesti? 

Ratkaisu erottautumiseen ei löydy sen enempää työelämän geneerisistä osaamisista kuin hetken hypeä huokuvista koulutusohjelmien nimistä. Vastaus löytyy Haaga-Helian ydinosaamisista. On ilo nähdä, että yhteisen pohdinnan myötä uuden Master-opetussuunnitelman rakenne näyttää hiljalleen muotoutuvan ydinosaamistemme mukaiseksi. Ratkaisevaa on kuitenkin se, miten ydinosaamisemme siirtyvät osaksi opetusta ja opinnäytetöihin. Ydinosaamisalueilla tehdään parhaillaan tärkeää työtä ydinosaamisten kärkien ja tutkimusteemojen tunnistamiseksi.

Kun nämä kärjet on tunnistettu ja TKI-työ fokusoituu niihin, syntyy uutta tietoa, malleja ja osaamista, joka voidaan siirtää Master-ohjelmiimme. Näen mielessäni tulevaisuudenkuvan, jossa Master-opiskelumme on nivottu saumattomasti ydinosaamiskärkiimme ja uutta, erottuvaa osaamista kehittyy jatkuvasti niin oman henkilöstömme kuin opiskelijoidemme toimesta ja keskuudessa. 

Kirjoittaja on  Haaga-Helian TKI-yksikön kehityspäällikkö Kirsti Kehusmaa.